9 oktober 2023 Kwaliteitsbeleid Huisartsenspoedposten vastgesteld
Aangepaste streefwaarden hoog risicoprocessen in vernieuwde Kwaliteitsbeleid Huisartsenspoedposten.
De PREM Chronische Zorg is een compacte generieke vragenlijst om ervaringen in beeld te brengen van patiënten die deelnemen aan een zorgprogramma chronische zorg. PREM staat voor Patient Reported Experience Measures. De vragenlijst bestaat uit 25 vragen en is in eenvoudig Nederlands geformuleerd met behulp van Pharos.
Patiëntervaringen als spiegel van kwaliteit
De PREM Chronische Zorg is primair bedoeld voor kwaliteitsverbetering bij ketenzorgorganisaties: zorggroepen en gezondheidscentra die programmatische zorg voor chronische aandoeningen organiseren. Bij de ontwikkeling van de vragenlijst is ook gekeken naar de bruikbaarheid voor andere doelen. Denk aan het onderling vergelijken van organisaties (om van elkaar te leren). Ook is het een goed middel om te komen tot de maatschappelijk gewenste transparantie over de kwaliteit van de geleverde zorg.
Wilt u ook aan de slag met de PREM Chronische Zorg? Deze documenten helpen u op weg:
De PREM Chronische Zorg in eenvoudig Nederlands wordt naar verwachting vanaf voorjaar 2024 ook via de NPA aangeboden. Huisartsenpraktijken die deelnemen aan de NHG-Praktijkaccreditering (dagpraktijk) en de NPA-Certificering Zorggroep kunnen er – indien gewenst – gebruik van maken.
InEen heeft de PREM Chronische Zorg in 2018 ontwikkeld in nauwe samenwerking met de Patiëntenfederatie Nederland en Zorgverzekeraars Nederland. Ook het Nivel en IQ Healthcare waren betrokken. In een pilot hebben 12 zorggroepen de vragenlijst getest. Het eindrapport van de pilot is voor leden beschikbaar. In 2021 is de vragenlijst herzien en omgezet in eenvoudig Nederlands.
Goede en veilige zorg vraagt om een zorgvuldig kwaliteitsbeleid. Voor een eenduidige en transparante aanpak hebben InEen, LHV en NHG een gezamenlijke visie op kwaliteitsbeleid in de huisartsenzorg ontwikkeld.
Om te experimenteren met onderdelen van het nieuwe kwaliteitsdenken is de Bouwplaats Kwaliteit ingericht. Hier vinden de leden van InEen instrumenten, werkwijzen, methodieken en goede voorbeelden.
Aangepaste streefwaarden hoog risicoprocessen in vernieuwde Kwaliteitsbeleid Huisartsenspoedposten.
Met het Bronnenoverzicht Spiegelinformatie helpen het NHG en InEen huisartsen en regio-organisaties de juiste spiegelinformatie te vinden.
In het InEen-Kwaliteitsbeleid op Maat ligt de nadruk op de “eigen wens om goede kwaliteit te leveren”
De uitkomsten hebben geleid tot trainingen positieve gezondheid voor zorgverleners en méér aandacht voor de scholing en ontwikkeling van doktersassistenten.
In vier Maastrichtse wijken wordt op dit moment een beweging op gang gebracht naar meer gezondheid en kwaliteit van leven.
Ontvang updates en nieuws over de eerstelijnszorg.