11 februari 2021 Overzicht met bronnen voor spiegelinformatie
Met het Bronnenoverzicht Spiegelinformatie helpen het NHG en InEen huisartsen en regio-organisaties de juiste spiegelinformatie te vinden.
Goede en veilige zorg vraagt om een zorgvuldig kwaliteitsbeleid. Maatschappelijke trends, ontwikkelingen in de zorg en nieuwe inzichten veranderen de kijk op kwaliteit. Wat betekent kwaliteit in de huisartsenzorg? Hoe geef je daar invulling aan? InEen, LHV en NHG geven daar richting aan in een gezamenlijke visie op kwaliteitsbeleid in de huisartsenzorg. Hierin staat samen leren en werken aan kwaliteit centraal, met als doel zinvolle veranderingen, tevreden patiënten en meer werkplezier.
Het Kwaliteitsbeleid op Maat van InEen geeft huisartsen- en eerstelijnsorganisaties en huisartsenposten concrete handvatten voor het werken aan kwaliteit. De inspiratie voor het Kwaliteitsbeleid op Maat is het nieuwe kwaliteitsdenken van de Kwaliteitsraad van het Zorginstituut Nederland. Dit gaat uit van het vertrouwen in de professional en zijn of haar intrinsieke motivatie. Aan de hand van spiegelinformatie werken huisartsen samen met andere zorgverleners, patiënten en stakeholders aan kwaliteit. De regionale of lokale eerstelijnsorganisatie speelt hierbij een ondersteunende rol.
Voor huisartsenposten geldt het Kwaliteitskader Spoedzorgketen. Dit beschrijft hoe partijen in de zorg met elkaar willen samenwerken om iedere patiënt met een acute zorgvraag 24/7 spoedzorg van goede kwaliteit te bieden. Het kwaliteitskader is opgesteld door bij de spoedzorg betrokken organisaties, waaronder InEen.
De PREM Chronische Zorg is een vragenlijst voor het meten van de ervaringen van patiënten met de ketenzorg voor chronische aandoeningen. Dit blijkt meer inzicht op te leveren dan het gebruikelijke onderzoek naar tevredenheid.
Om te experimenteren met onderdelen van het nieuwe kwaliteitsdenken is de Bouwplaats Kwaliteit ingericht. Hier vinden de leden van InEen instrumenten, werkwijzen, methodieken en goede voorbeelden.
Met het Bronnenoverzicht Spiegelinformatie helpen het NHG en InEen huisartsen en regio-organisaties de juiste spiegelinformatie te vinden.
In het InEen-Kwaliteitsbeleid op Maat ligt de nadruk op de “eigen wens om goede kwaliteit te leveren”
De PREM Chronische Zorg, een korte generieke vragenlijst om te leren van patiëntervaringen, wordt nu ook via de NPA aangeboden.
De uitkomsten hebben geleid tot trainingen positieve gezondheid voor zorgverleners en méér aandacht voor de scholing en ontwikkeling van doktersassistenten.
In vier Maastrichtse wijken wordt op dit moment een beweging op gang gebracht naar meer gezondheid en kwaliteit van leven.
InEen ondersteunt bij afstemming en samenwerking en levert inhoudelijke bouwstenen die bijdragen aan een passend multidisciplinair zorgaanbod voor chronisch zieken en kwetsbare mensen.
InEen publiceert ieder jaar de Benchmark Huisartsenposten en de Benchmark Ketenzorg. Huisartsenposten en zorggroepen aangesloten bij InEen leveren hiervoor hun data aan.
Ontvang updates en nieuws over de eerstelijnszorg.