24 september 2019 Huisartsenposten besteden steeds meer tijd aan patiënten
Ook het toenemend tekort aan huisartsen en triagisten is voelbaar op de huisartsenpost.
De InEen Benchmark Huisartsenspoedposten biedt huisartsenspoedposten sinds 2005 de mogelijkheid om onderling te vergelijken en hun kwaliteit en service verder te vergroten. Op basis van de cijfers van vrijwel alle huisartsenspoedposten in Nederland schetst InEen jaarlijks de landelijke trends.
De online Benchmark Huisartsenspoedposten geeft snel inzicht in de ontwikkelingen in de spoedeisende huisartsenzorg in avond, nacht en weekend. In hoe de bereikbaarheid van de huisartsenspoedposten zich ontwikkelt bijvoorbeeld, hoeveel triagisten en (regie)artsen er werken en hoeveel mensen bellen, op de huisartsenspoedpost worden gezien of thuis worden bezocht door de huisarts.
De volgende Benchmarkbulletins zijn online /als pdf beschikbaar:
Ook het toenemend tekort aan huisartsen en triagisten is voelbaar op de huisartsenpost.
Grote variaties bij programma’s in de mensen die niet de zorg ontvangen zoals aangeboden in het zorgprogramma, die in de tweede lijn worden behandeld en een onbekende hoofdbehandelaar hebben.
Binnen diverse zorgprogramma’s is nog best veel ruimte voor verbetering van de kwaliteit van zorg.
De chronische zorgprogramma’s in Nederland zijn succesvol. Dat blijkt ook weer uit de tiende editie van de benchmark Transparante Ketenzorg van InEen.
De benchmark Huisartsenspoedposten 2022 van InEen is afgerond en gepubliceerd. Daarin een aantal opvallende cijfers.
Het jaarrapport van de benchmark Transparantie Ketenzorg 2020 is beschikbaar. 100 bij InEen aangesloten zorggroepen leverden hun gegevens aan. Samen bedienen zij 88% van de inwoners van Nederland.
Ontvang updates en nieuws over de eerstelijnszorg.