7 december 2023 Spoedgeval? Zo kies je de juiste zorg
Via een toolkit met middelen ondersteunen we mensen bij de afweging om de juiste, beschikbare spoedzorg te kiezen zodat zij beter en sneller zijn geholpen.
De werkdruk op de huisartsenspoedposten is hoog. De noodklok is geluid. Naast maatschappelijke ontwikkelingen als vergrijzing, zorgen veranderingen in de organisatie van de zorg ervoor dat meer ouderen, ernstig zieken en mensen met psychische klachten thuis verblijven en een beroep doen op de huisartsenspoedpost. Daarbij komt dat de huisartsenspoedposten te maken hebben met de groeiende arbeidsmarkttekorten in de zorg. Om 24/7 huisartsenzorg en een goede zorgkwaliteit te waarborgen, zoekt InEen met de huisartsenorganisaties en ketenpartners naar creatieve oplossingen.
SPOED=SPOED
Samen met de LHV en VPH inventariseert en stimuleert InEen (goede) oplossingen die de werkdruk op de huisartsenspoedposten terugdringen. In het hele land proberen huisartsen en huisartsenspoedposten nieuwe werkwijzen uit. Denk aan nieuwe vormen van samenwerking in de acute zorgketen, zoals zorgcoördinatie. Met het motto SPOED=SPOED leggen InEen, LHV en VPH de nadruk op het spoedeisende karakter van de huisartsenspoedpost. Een belangrijk speerpunt daarbinnen is het verminderen van de werkdruk als gevolg van de nachtdiensten op de post, onder meer door in de nacht alleen patiënten met een hoog urgente zorgvraag te zien.
Mensen die ongerust zijn over hun gezondheid, kunnen altijd bellen met de huisartsenspoedpost. Maar het is niet altijd nodig dat een huisarts hen direct ziet. Er zijn ook verschillende betrouwbare digitale hulpmiddelen waarmee mensen zelf kunnen vaststellen of zij wel of niet naar de huisartsenspoedpost moeten. Goede voorbeelden daarvan zijn Thuisarts.nl van het NHG en Moet ik naar de dokter?, een app ontwikkeld in samenwerking met InEen en het NHG.
De samenleving vraagt om goede eerstelijnszorg die 24/7 bereikbaar is. Voor zorg die niet kan wachten tot de volgende werkdag, kunnen zij ’s avonds, ’s nachts en in het weekend terecht bij de huisartsenspoedpost, de poortwachter voor acute zorg.
Triage ondersteunt een veilige regulering van de patiëntenstroom en voorkomt een onnodig beroep op de acute zorg. Doel is een goede balans tussen veiligheid voor de patiënt en een efficiënte inzet van zorg.
Via een toolkit met middelen ondersteunen we mensen bij de afweging om de juiste, beschikbare spoedzorg te kiezen zodat zij beter en sneller zijn geholpen.
Het nieuwe Raamwerk Kwaliteitsbeleid voor huisartsenspoedposten van InEen geeft professionals meer ruimte te bepalen wat voor de patiënt de juiste zorg is op de juiste plek en juiste moment.
Ambulancezorg Nederland (AZN) en InEen hebben bestaande samenwerkingsafspraken omgezet naar één landelijke richtlijn voor samenwerking tussen Huisartsenspoedposten en Regionale Ambulancevoorzieningen.
Artikel in De Eerstelijns van 26 september 2019
Lees verderAnimaties voor wachtkamerschermen in posten en praktijken. Wachtenden worden op een vriendelijke manier met herkenbare situaties aan het denken gezet over welke hulpvragen waar thuis horen.
Bekijk en download de filmpjesInEen, LHV en VPH werken samen aan het terugdringen van de werkdruk in de avond, nacht en weekenden.
Zorg is mensenwerk. Voor verdere groei en versterking van de eerstelijnszorg zijn gemotiveerde en gekwalificeerde medewerkers nodig. InEen speelt in op ontwikkelingen die van invloed zijn op de arbeidsmarkt.
Ontvang updates en nieuws over de eerstelijnszorg.