29 augustus 2024 Start tweede fase landelijke publiekscampagne huisartsenspoedposten
Landelijke publiekscampagne huisartsenspoedposten: Kan mijn klacht wachten tot mijn huisarts open is?
De werkdruk op de huisartsenspoedposten is hoog. De noodklok is geluid. Naast maatschappelijke ontwikkelingen als vergrijzing, zorgen veranderingen in de organisatie van de zorg ervoor dat meer ouderen, ernstig zieken en mensen met psychische klachten thuis verblijven en een beroep doen op de huisartsenspoedpost. Daarbij komt dat de huisartsenspoedposten te maken hebben met de groeiende arbeidsmarkttekorten in de zorg. Om 24/7 huisartsenzorg en een goede zorgkwaliteit te waarborgen, zoekt InEen met de huisartsenorganisaties en ketenpartners naar creatieve oplossingen.
SPOED=SPOED
Samen met de LHV en VPH inventariseert en stimuleert InEen (goede) oplossingen die de werkdruk op de huisartsenspoedposten terugdringen. In het hele land proberen huisartsen en huisartsenspoedposten nieuwe werkwijzen uit. Denk aan nieuwe vormen van samenwerking in de acute zorgketen, zoals zorgcoördinatie. Met het motto SPOED=SPOED leggen InEen, LHV en VPH de nadruk op het spoedeisende karakter van de huisartsenspoedpost. Een belangrijk speerpunt daarbinnen is het verminderen van de werkdruk als gevolg van de nachtdiensten op de post, onder meer door in de nacht alleen patiënten met een hoog urgente zorgvraag te zien.
Mensen die ongerust zijn over hun gezondheid, kunnen altijd bellen met de huisartsenspoedpost. Maar het is niet altijd nodig dat een huisarts hen direct ziet. Er zijn ook verschillende betrouwbare digitale hulpmiddelen waarmee mensen zelf kunnen vaststellen of zij wel of niet naar de huisartsenspoedpost moeten. Goede voorbeelden daarvan zijn Thuisarts.nl van het NHG en Moet ik naar de dokter?, een app ontwikkeld in samenwerking met InEen en het NHG.
De samenleving vraagt om goede eerstelijnszorg die 24/7 bereikbaar is. Voor zorg die niet kan wachten tot de volgende werkdag, kunnen zij ’s avonds, ’s nachts en in het weekend terecht bij de huisartsenspoedpost, de poortwachter voor acute zorg.
Triage ondersteunt een veilige regulering van de patiëntenstroom en voorkomt een onnodig beroep op de acute zorg. Doel is een goede balans tussen veiligheid voor de patiënt en een efficiënte inzet van zorg.
Landelijke publiekscampagne huisartsenspoedposten: Kan mijn klacht wachten tot mijn huisarts open is?
Landelijke publiekscampagne huisartsenspoedposten: Kan mijn klacht wachten tot mijn huisarts open is?
Naar aanleiding van het Implementatieplan zorgcoördinatie dat de ministers onlangs presenteerden aan de Tweede Kamer, wilden ze graag horen en zien hoe de (door)ontwikkeling van zorgcoördinatie binnen de regio verloopt.
Op de site lezen bezoekers waar de huisartsenspoedpost voor is en hoe deze werkt. Ook kunnen ze doorklikken naar de site van de huisartsenspoedpost in de buurt.
Bekijk de websiteAnimaties voor wachtkamerschermen in posten en praktijken. Wachtenden worden op een vriendelijke manier met herkenbare situaties aan het denken gezet over welke hulpvragen waar thuis horen.
Bekijk en download de filmpjesArtikel in De Eerstelijns van 26 september 2019
Lees verderInEen, LHV en VPH werken samen aan het terugdringen van de werkdruk in de avond, nacht en weekenden.
Zorg is mensenwerk. Voor verdere groei en versterking van de eerstelijnszorg zijn gemotiveerde en gekwalificeerde medewerkers nodig. InEen speelt in op ontwikkelingen die van invloed zijn op de arbeidsmarkt.
Ontvang updates en nieuws over de eerstelijnszorg.