De triagist is op de huisartsenpost het eerste aanspreekpunt voor de patiënt. Deze zorgt ervoor dat iedere patiënt de juiste zorg op de juiste plek krijgt. Soms gaat de huisarts langs, soms is een bezoek aan de huisartsenpost nodig en soms blijkt de vraag minder acuut en kan het tot de volgende (werk)dag wachten. De veiligheid van de patiënt staat voorop. De triagist volgt de Nederlandse Triage Standaard om vast te stellen hoe urgent de klachten van de patiënt zijn. Deze is gebaseerd op de NHG-zorgstandaarden. De kwaliteit van de triage wordt voortdurend gemonitord. InEen heeft hiervoor een gevalideerd instrument ontwikkeld: de Kernset. Diplomering en herregistratie van de triagist vindt plaats op basis van deze Kernset.

Zorgcoördinatie

Triagisten op de huisartsenpost krijgen steeds vaker acute vragen die thuishoren bij de acute GGZ, verpleging en verzorging en het sociale domein. Door nieuwe manieren van samenwerken met de ambulancediensten, de eerste hulp van het ziekenhuis, de GGZ-crisisdienst en de wijkverpleging, kunnen mensen beter en sneller worden geholpen. Eén van die manieren is zorgcoördinatie. Daarbij werken triagisten van verschillende acute zorgdiensten op één locatie samen, zodat zij snel en op maat kunnen afstemmen en van elkaar kunnen leren. De eerste resultaten van pilots laten zien dat zorgcoördinatie leidt tot meer efficiëntie en onnodige belasting van hulpverleners vermindert.

Meer informatie voor leden

Nieuws

Uit de praktijk

Feiten & cijfers

triagisten

2.618

triagisten
contacten met de HAP

4.343.000

contacten met de HAP
telefonisch afgehandeld

1.815.000

telefonisch afgehandeld

Bekijk ook

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang updates en nieuws over de eerstelijnszorg.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.