Het is ongekend druk bij huisartsenposten in het hele land. Bij een aantal posten verdubbelde het aantal telefoontjes zelfs, waardoor de wachttijd opliep tot een uur. De huisartsenpost is er voor vragen die niet kunnen wachten tot de volgende dag of na het weekend. Op dit moment bellen opvallend veel mensen voor zaken die geen spoed hebben. Om bereikbaar te blijven voor echte spoedvragen, roepen koepelorganisatie InEen en de huisartsenposten Nederlanders op om alleen contact op te nemen als zij met spoed huisartsenzorg nodig hebben.

Kijk als je je zorgen maakt eerst op Thuisarts.nl of moetiknaardedokter.nl, is het advies van de huisartsenposten en InEen. Daarop vind je betrouwbare informatie over heel veel klachten en aandoeningen met een advies wat te doen. Of raadpleeg de website van jouw huisartsenpost. Een groot aantal huisartsenposten biedt de mogelijkheid voor een digitale triage. Dat wil zeggen dat je online een aantal vragen beantwoordt, waarna je een advies krijgt over wat je zelf kunt doen of – als dat nodig is – om contact op te nemen met je huisarts of de huisartsenpost.

Spoednummer voor echte noodgevallen

“We zien dat mensen door het toenemen van de wachttijden, ook het spoednummer van de huisartsenposten gaan bellen”, vertelt Corine van Geffen, bestuurslid van InEen en bestuurder van Huisartsenposten Amsterdam. “Daardoor bestaat het risico dat mensen die direct zorg nodig hebben ons niet kunnen bereiken. Dat kan tot onveilige situaties leiden en dat willen we uiteraard voorkomen.”

Zelfredzaam

Opmerkelijk is dat Nederlanders tijdens de coronapandemie hebben laten zien heel zelfredzaam te kunnen zijn. Er werd toen hoofdzakelijk voor spoed contact opgenomen met de huisartsenpost. Er is geen eenduidige verklaring voor de plotselinge ommekeer. “Het lijkt een combinatie van minder coronamaatregelen, meer naar buiten en weer sporten. En daarnaast krijgen we ook vragen over coronavaccinaties, waarvoor we alleen maar kunnen doorverwijzen naar de GGD”, aldus Corine van Geffen.  

Respect voor medewerkers

Mede door het oplopen van de wachttijden, ontstaat irritatie bij bellers. Zeker als zij verwezen worden naar hun eigen huisarts wanneer hun klacht als niet urgent wordt beoordeeld. De huisartsenposten en InEen vragen alle bellers met klem om de triagisten en huisartsen op de post met respect te behandelen en op hun oordeel te vertrouwen. Zij zijn getraind om snel een inschatting te kunnen maken van de ernst van de situatie en volgen daarbij landelijke protocollen.

Bekijk ook

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang updates en nieuws over de eerstelijnszorg.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.