13 december 2024 Behoud zzp-huisartsen voor ANW en voor ziek, piek en uniek
Dat is de kern van de inbreng van LHV en InEen voor het commissiedebat Arbeidsmarkt in de zorg van 19 december a.s.
Nederlanders kunnen 24/7 rekenen op goede eerstelijnszorg. Overdag zijn zij welkom bij de huisartsenpraktijk en het multidisciplinaire gezondheidscentrum. In avond, nacht en weekend kunnen zij met acute zorgvragen die niet kunnen wachten tot de volgende werkdag terecht bij de huisartsenspoedpost. Dat willen we zo houden. Ook nu steeds meer mensen een beroep doen op de huisartsenspoedpost en de complexiteit van de zorgvragen toeneemt, terwijl er steeds minder mensen beschikbaar zijn om het werk te doen (zie de jaarlijkse InEen-benchmark huisartsenspoedposten).
Om de kwaliteit en toegankelijkheid van de huisartsenzorg in avond, nacht en weekend voor de toekomst te garanderen, moeten we anders gaan werken en anders organiseren. InEen maakt zich sterk voor intensievere ketensamenwerking en méér taakherschikking om te komen tot de juiste zorg op de juiste plek. Samen met de leden, huisartsenorganisaties LHV en VPH en ketenpartners worden oplossingen gezocht, uitgeprobeerd en opgeschaald. De basis hiervoor is het Kwaliteitskader Spoedzorgketen. De belangrijkste ketenpartners in de acute zorg zijn: ambulancezorg, de spoedeisende eerste hulp (SEH), acute GGZ, instellingen voor verpleging, verzorging en thuiszorg, en de farmaceutische spoedzorg.
Triage ondersteunt een veilige regulering van de patiëntenstroom en voorkomt een onnodig beroep op de acute zorg. Doel is een goede balans tussen veiligheid voor de patiënt en een efficiënte inzet van zorg.
Met creatieve oplossingen zetten de huisartsenspoedposten zich in om de hoge werkdruk op te vangen. Zo waarborgen zij een goede kwaliteit van zorg en een optimale ondersteuning van de zorgprofessionals.
Dat is de kern van de inbreng van LHV en InEen voor het commissiedebat Arbeidsmarkt in de zorg van 19 december a.s.
Peilingen onder leden van LHV en VPH laten zien dat de meerderheid van de huisartsen verbeteringen ervaren in de ANW.
De wachttijd voor niet-spoedeisende telefoontjes naar de huisartsenspoedpost is met 20% gedaald ten opzichte van 2022. Ook het aantal contacten is minder hoog en terug op het niveau van 2021.
Lees over de aanpak in Twente, Utrecht Stad en Midden-Holland in het InEen Magazine.
Lees het artikelMonitor acute zorg 2018: extra aandacht nodig voor vergrijzing.
Lees verderArtikel uit De Eerstelijns van 10 juli 2019
Lees verderArtikel uit De Eerstelijns van 24 april 2019
Lees verder"Door onze huisartsenpost te sluiten hebben we de acute zorg in onze regio toekomstbestendig gemaakt, hoe gek het ook klinkt."
De komende periode starten er in de doordeweekse nachten twee pilots: samen de zelfverwijzers opvangen en samen de huisartsenspoedzorg invullen.
Zorg is mensenwerk. Voor verdere groei en versterking van de eerstelijnszorg zijn gemotiveerde en gekwalificeerde medewerkers nodig. InEen speelt in op ontwikkelingen die van invloed zijn op de arbeidsmarkt.
InEen ondersteunt bij afstemming en samenwerking en levert inhoudelijke bouwstenen die bijdragen aan een passend multidisciplinair zorgaanbod voor chronisch zieken en kwetsbare mensen.
Informatiebeleid beweegt zich op verschillende niveaus tussen zorg en organisatie en tussen beleid en techniek. Uitgangspunt is dat techniek de zorg en de organisatie ondersteunt.
Ontvang updates en nieuws over de eerstelijnszorg.