15 juli 2024 Benchmark Ketenzorg 2023 gepubliceerd
Binnen diverse zorgprogramma’s is nog best veel ruimte voor verbetering van de kwaliteit van zorg.
Voor elke eerstelijnsorganisatie zijn digitalisering en informatiebeleid kernfuncties geworden; zowel voor de ondersteuning van de zorgprocessen als voor de ondersteuning van beleid en bedrijfsvoering. InEen ondersteunt haar leden daarbij.
Informatiebeleid beweegt zich op verschillende niveaus tussen zorg en organisatie en tussen beleid en techniek. Uitgangspunt is dat techniek de zorg en de organisatie ondersteunt. Het programma richt zich onder meer op:
Op landelijk niveau bevordert InEen de randvoorwaarden voor goede en veilige gegevensuitwisseling in samenwerking met andere brancheorganisaties. Dit doen we onder meer door het bevorderen van landelijke standaarden en de implementatie daarvan. Daarnaast levert InEen een actieve bijdrage aan de voortgaande digitalisering van de eerstelijnszorg en het bevorderen van zelfmanagement door de patiënt.
Binnen diverse zorgprogramma’s is nog best veel ruimte voor verbetering van de kwaliteit van zorg.
Wie een HIS of HAPIS aanschaft, wil een systeem dat prima scoort op veiligheid, gebruikersvriendelijkheid, toekomstbestendigheid en gegevensuitwisseling. Een keurmerk kan daarbij helpen.
Digizo.nu, het nieuwe platform van de IZA-partijen, selecteert en beoordeelt digitale oplossingen voor zorg- en bedrijfsprocessen.
De gezondheidsverschillen zijn groot in de regio Rijnmond. Hoe komt dat en wat kunnen huisartsen hieraan doen? Gezondheid in Zicht Datacoalitie Rijnmond wil hier meer zicht op te krijgen.
Uit de Benchmark Transparante Ketenzorg van InEen blijkt bij sommige zorgprogramma’s dat de praktijkvariatie opvallend groot is. Zorggroep ZIO en Arts en Zorg lichten toe hoe zij deze variatie beperken.
InEen ondersteunt bij afstemming en samenwerking en levert inhoudelijke bouwstenen die bijdragen aan een passend multidisciplinair zorgaanbod voor chronisch zieken en kwetsbare mensen.
De samenleving vraagt om eerstelijnszorg die 24/7 bereikbaar is. Voor zorg die niet kan wachten, kunnen zij in de avond, nacht en in het weekend terecht bij de huisartsenspoedpost.
InEen publiceert ieder jaar de Benchmark Huisartsenposten en de Benchmark Ketenzorg. Huisartsenposten en zorggroepen aangesloten bij InEen leveren hiervoor hun data aan.
Ontvang updates en nieuws over de eerstelijnszorg.