De zorg blijft een vergiet, waarschuwde Doekle Terpstra, voorzitter van de Commissie Werken in de zorg begin januari. Hij verwees daarbij naar de eerste resultaten van het structureel landelijk uitstroomonderzoek van RegioPlus. Ruim een kwart van de werknemers die hun werkgever in de zorg verlaten is korter dan een jaar in dienst. Nog eens 16 procent vertrekt in het tweede jaar. Door de enorme uitstroom, wordt de aanzienlijke instroom (152.000 in 2019) voor een groot deel teniet gedaan. Vandaar dat vergiet.

Om het tekort aan huisartsen, triagisten, POH’ers, doktersassistenten en ander personeel in de zorg te bestrijden is aandacht voor personeelbehoud dus minstens zo belangrijk als het interesseren van nieuwe werknemers. Hoe zorg je ervoor dat werknemers de energie en het enthousiasme waarmee zij in de zorg beginnen vasthouden? Dat zij duurzaam inzetbare en blije medewerkers blijven?

De cao-partners in de huisartsenzorg werken daar op landelijk niveau aan met het sociaal fonds SSFH. De campagne Goed voor elkaar, die verderop in deze Eerstelijns aan bod komt, vraagt aandacht voor duurzame inzetbaarheid op de werkvloer en reikt praktische hulpmiddelen aan om binnen de praktijk of huisartsenorganisatie in gesprek te gaan over de situatie op de werkvloer en de talenten, wensen en omstandigheden van de werknemer. Daarnaast is een cao-app gelanceerd die naast de complete cao-tekst, FAQ’s en allerlei informatie, ook nuttige links naar informatieve websites en handige tools bevat.

De meest genoemde redenen voor vertrek uit de huisartsenzorg in het onderzoek van RegioPlus zijn loopbaanmogelijkheden, de inhoud van het werk en/of het contact met cliënten en patiënten en de manier van werken en de aansturing. Het goede nieuws is dat 80 procent aangeeft ooit weer terug te willen. Natuurlijk, we hebben te maken met een krimpende arbeidsmarkt en toenemende zorgvraag en we zullen dus ook andere manieren moeten vinden om hetzelfde of meer werk met minder mensen te doen. Denk aan e-health. Maar daarnaast moeten we er alles aan doen om mensen te interesseren en te behouden voor de eerstelijnszorg. Echt in gesprek gaan met en luisteren naar werknemers is daarvoor essentieel.

Anoeska Mosterdijk,

Directeur InEen

Anoeska Mosterdijk

Anoeska Mosterdijk


Column uit De Eerstelijns – editie 1 – 2020