4 april 2024 Nuttig bij aankoop: keurmerk HIS en HAPIS
Wie een HIS of HAPIS aanschaft, wil een systeem dat prima scoort op veiligheid, gebruikersvriendelijkheid, toekomstbestendigheid en gegevensuitwisseling. Een keurmerk kan daarbij helpen.
Na vier jaar is VIPP OPEN op 31 december 2022 tot een einde gekomen, het programmabureau sluit op 31 maart definitief haar deuren. OPEN is een initiatief van InEen, NHG en LHV om huisartsen te helpen bij het veilig online inzichtelijk maken van het medische dossier aan hun patiënten. Tot 31 maart 2023 heeft het programmateam de regionale coalities ondersteund, tot grote tevredenheid. Wat kunt u nu verwachten van de koepelorganisaties?
OPEN ondersteunde huisartsen en huisartsenorganisaties om online inzage voor patiënten mogelijk te maken, via een patiëntenportaal en/of een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO). Ook heeft OPEN gezorgd voor landelijke afstemming van de ICT-aanpassingen in de huisartsinformatiesystemen. Een belangrijk uitgangspunt was dat OPEN de huisarts via regionale coalities ondersteunde, zodat het programma goed zou aansluiten bij regionale wensen én behoeften. Het succes van OPEN is zeker ook te danken aan deze regionale aanpak.
In Nederland heeft 96% van de huisartspraktijken zich aangesloten bij een van de regionale coalities. Inmiddels hebben 2,7 miljoen Nederlanders van 16 jaar of ouder een portaal van de huisarts gebruikt om hun patiëntgegevens bij de huisarts in te zien. Een andere mooie prestatie is dat nagenoeg alle huisartsenpraktijken op de Zorgaanbiederslijst (ZAL) van MedMij staan. Daarmee staan voor deze praktijken in elk geval de technische seinen op groen om de patiënt ook via een PGO het dossier te laten bekijken. In praktijk is inzage via het PGO vaak nog niet goed mogelijk door technische problemen. Goed om te weten: de patiëntenportalen en de PGO’s kunnen naast elkaar blijven bestaan.
Het programma heeft huisartsen geholpen om de voordelen van digitalisering voor de praktijkvoering te benutten. We kijken met grote tevredenheid terug op hoe de OPEN-organisatie dit heeft aangepakt en wat ze hebben bereikt. Dankzij OPEN is online inzage gemeengoed geworden in de huisartsenzorg. Na afronding van het programma is dit onderwerp dan ook niet klaar. We besteden als InEen, LHV en NHG blijvend aandacht aan het gebruik van online inzage.
We werken samen aan het verbeteren en werkend houden van de koppelvlakken die online inzage mogelijk maken, via onze Stichting LEGIO. Als huisartsen- en brancheverenigingen gaan we een visie formuleren op de rol van persoonlijke gezondheidsomgevingen (PGO’s) binnen online inzage. Daarin staat voorop dat het praktisch, werkbaar en gebruiksvriendelijk moet zijn voor huisartsenpraktijk en patiënt. Die visie zal leidend zijn voor onze verdere inzet op het gebied van PGO’s.
Huisartsen en huisartsenorganisaties bieden we informatie en advies over online inzage. Op de vernieuwde website van het NHG is een overzichtspagina gemaakt over online inzage. Daarnaast werkt het NHG aan een Praktijkhandleiding Online inzage, met daarin relevante en praktische informatie rondom online inzage, zodat je dat zinvol in het zorgproces kunt (blijven) inzetten.
Wie een HIS of HAPIS aanschaft, wil een systeem dat prima scoort op veiligheid, gebruikersvriendelijkheid, toekomstbestendigheid en gegevensuitwisseling. Een keurmerk kan daarbij helpen.
Digizo.nu, het nieuwe platform van de IZA-partijen, selecteert en beoordeelt digitale oplossingen voor zorg- en bedrijfsprocessen.
Uit de Benchmark Transparante Ketenzorg van InEen blijkt bij sommige zorgprogramma’s dat de praktijkvariatie opvallend groot is. Zorggroep ZIO en Arts en Zorg lichten toe hoe zij deze variatie beperken.
Ontvang updates en nieuws over de eerstelijnszorg.