13 december 2024 Behoud zzp-huisartsen voor ANW en voor ziek, piek en uniek
Dat is de kern van de inbreng van LHV en InEen voor het commissiedebat Arbeidsmarkt in de zorg van 19 december a.s.
Het is ongekend druk bij huisartsenspoedposten in het hele land. Bij een aantal posten verdubbelde het aantal telefoontjes zelfs, waardoor de wachttijd opliep tot een uur. De huisartsenspoedpost is er voor vragen die niet kunnen wachten tot de volgende dag of na het weekend. Op dit moment bellen opvallend veel mensen voor zaken die geen spoed hebben. Om bereikbaar te blijven voor echte spoedvragen, roepen koepelorganisatie InEen en de huisartsenspoedposten Nederlanders op om alleen contact op te nemen als zij met spoed huisartsenzorg nodig hebben.
Kijk als je je zorgen maakt eerst op Thuisarts.nl of moetiknaardedokter.nl, is het advies van de huisartsenspoedposten en InEen. Daarop vind je betrouwbare informatie over heel veel klachten en aandoeningen met een advies wat te doen. Of raadpleeg de website van jouw huisartsenspoedpost. Een groot aantal huisartsenspoedposten biedt de mogelijkheid voor een digitale triage. Dat wil zeggen dat je online een aantal vragen beantwoordt, waarna je een advies krijgt over wat je zelf kunt doen of – als dat nodig is – om contact op te nemen met je huisarts of de huisartsenspoedpost.
“We zien dat mensen door het toenemen van de wachttijden, ook het spoednummer van de huisartsenspoedposten gaan bellen”, vertelt Corine van Geffen, bestuurslid van InEen en bestuurder van Huisartsenspoedposten Amsterdam. “Daardoor bestaat het risico dat mensen die direct zorg nodig hebben ons niet kunnen bereiken. Dat kan tot onveilige situaties leiden en dat willen we uiteraard voorkomen.”
Opmerkelijk is dat Nederlanders tijdens de coronapandemie hebben laten zien heel zelfredzaam te kunnen zijn. Er werd toen hoofdzakelijk voor spoed contact opgenomen met de huisartsenspoedpost. Er is geen eenduidige verklaring voor de plotselinge ommekeer. “Het lijkt een combinatie van minder coronamaatregelen, meer naar buiten en weer sporten. En daarnaast krijgen we ook vragen over coronavaccinaties, waarvoor we alleen maar kunnen doorverwijzen naar de GGD”, aldus Corine van Geffen.
Mede door het oplopen van de wachttijden, ontstaat irritatie bij bellers. Zeker als zij verwezen worden naar hun eigen huisarts wanneer hun klacht als niet urgent wordt beoordeeld. De huisartsenspoedposten en InEen vragen alle bellers met klem om de triagisten en huisartsen op de post met respect te behandelen en op hun oordeel te vertrouwen. Zij zijn getraind om snel een inschatting te kunnen maken van de ernst van de situatie en volgen daarbij landelijke protocollen.
Dat is de kern van de inbreng van LHV en InEen voor het commissiedebat Arbeidsmarkt in de zorg van 19 december a.s.
Peilingen onder leden van LHV en VPH laten zien dat de meerderheid van de huisartsen verbeteringen ervaren in de ANW.
De wachttijd voor niet-spoedeisende telefoontjes naar de huisartsenspoedpost is met 20% gedaald ten opzichte van 2022. Ook het aantal contacten is minder hoog en terug op het niveau van 2021.
Ontvang updates en nieuws over de eerstelijnszorg.