Digitalisering helpt de kwaliteit en toegankelijkheid van de eerstelijnszorg vooruit. Dat zag Tamara van Ark, demissionair minister voor Medische Zorg en Sport, tijdens een digitaal bezoek aan Huisartsenposten Rijnmond en de Integrale Zorggroep Eerstelijn Rijnmond (IZER). Digitaliseren is samenwerken, benadrukten zij. Daar is ieders inzet, ook die van de minister, hard bij nodig.

Huisartsenposten Rijnmond beschikt over een volledig digitaal ingerichte huisartsenpost. Patiënten kunnen online een vragenlijst invullen en eventueel een foto meesturen. De triagist of huisarts van de huisartsenpost bekijkt dat en reageert via chat of beeldbellen. Patiënten worden sneller geholpen, hoeven alleen naar de post te komen als dat echt nodig is en het scheelt telefoontjes op de post. Patiënten zijn enthousiast. Zij ervaren meer kwaliteit en kunnen de informatie die zij digitaal krijgen nog een rustig teruglezen. De digitale huisartsenpost is een co-creatie met ICT-leverancier Topicus.

Digitaal meekijkconsult

De huisartsen van IZER kunnen via het digitale meekijkconsult een medisch specialist uit het ziekenhuis laten meekijken met het spreekuur in de huisartsenpraktijk. Verschillende ziekenhuizen werken hieraan mee. Zo heeft de patiënt snel duidelijkheid en is doorverwijzen vaak niet nodig. Dat is niet alleen prettig voor de patiënt, het scheelt de patiënt en de maatschappij ook onnodige kosten. De huisartsen en medisch specialisten vinden de werkwijze zinvol en prettig.

Meer dan techniek

“Ik ben erg onder de indruk van wat jullie hebben neergezet en dat jullie laten zien dat de kwaliteit van zorg hierbij gebaat is”, reageerde demissionair minister Van Ark. Ze constateerde dat digitalisering een rol kan spelen bij het opvangen van de gevolgen van de krapte op de arbeidsmarkt. En ook dat initiatieven als deze tegemoet komen aan de wens van patiënten om eenvoudig digitaal toegang te hebben tot de zorg.
Maar digitalisering in de zorg is niet alleen een technisch verhaal. Zorgprofessionals moeten op een andere manier gaan (samen)werken en veilige en vertrouwde routines loslaten. Zeker in de zorg, waar het om de gezondheid van mensen gaat, wil je er zeker van zijn dat dit een verbetering oplevert. Voor de zorgprofessional én voor patiënten.

Drie aandachtspunten

De transformatie vraagt veel organisatiekracht. Dat is juist in de eerste lijn een uitdaging, omdat eerstelijns- en huisartsenorganisaties kleiner zijn dan bijvoorbeeld het ziekenhuis. Ze hebben geen grote ICT-afdeling om de klus te klaren en zoeken daarom samenwerking. Een ander probleem is dat zorginformatiesystemen niet gemaakt zijn voor digitale zorg en samenwerking. Zorgorganisaties en ICT-leveranciers willen dat graag veranderen, maar juridische spelregels maken het uitwisselen van informatie tussen zorgverleners lastig. Een derde punt dat tijdens het bezoek van Van Ark aan bod kwam, is de verzuilde financiering. Huisartsenzorg, ziekenhuiszorg, thuiszorg; elke zorgdiscipline maakt zijn eigen afspraken met de zorgverzekeraar, terwijl zij tegelijkertijd de zorg rond de patiënt samen moeten regelen. Het ministerie van VWS heeft aangegeven hierover graag verder in gesprek te gaan.

Bekijk ook

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang updates en nieuws over de eerstelijnszorg.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.