28 december 2024 Help beter helpen tijdens de jaarwisseling!
Video met praktische tips voor soepele zorgverlening tijdens oud en nieuw.
De triagist is op de huisartsenspoedpost het eerste aanspreekpunt voor de patiënt. Deze zorgt ervoor dat iedere patiënt de juiste zorg op de juiste plek krijgt. Soms gaat de huisarts langs, soms is een bezoek aan de huisartsenspoedpost nodig en soms blijkt de vraag minder acuut en kan het tot de volgende (werk)dag wachten. De veiligheid van de patiënt staat voorop. De triagist volgt de Nederlandse Triage Standaard om vast te stellen hoe urgent de klachten van de patiënt zijn. Deze is gebaseerd op de NHG-zorgstandaarden. De kwaliteit van de triage wordt voortdurend gemonitord. InEen heeft hiervoor een gevalideerd instrument ontwikkeld: de Kernset. Diplomering en herregistratie van de triagist vindt plaats op basis van deze Kernset.
Triagisten op de huisartsenspoedpost krijgen steeds vaker acute vragen die thuishoren bij de acute GGZ, verpleging en verzorging en het sociale domein. Door nieuwe manieren van samenwerken met de ambulancediensten, de eerste hulp van het ziekenhuis, de GGZ-crisisdienst en de wijkverpleging, kunnen mensen beter en sneller worden geholpen. Eén van die manieren is zorgcoördinatie. Daarbij werken triagisten van verschillende acute zorgdiensten op één locatie samen, zodat zij snel en op maat kunnen afstemmen en van elkaar kunnen leren. De eerste resultaten van pilots laten zien dat zorgcoördinatie leidt tot meer efficiëntie en onnodige belasting van hulpverleners vermindert.
De samenleving vraagt om goede eerstelijnszorg die 24/7 bereikbaar is. Voor zorg die niet kan wachten tot de volgende werkdag, kunnen zij ’s avonds, ’s nachts en in het weekend terecht bij de huisartsenspoedpost, de poortwachter voor acute zorg.
Met creatieve oplossingen zetten de huisartsenspoedposten zich in om de hoge werkdruk op te vangen. Zo waarborgen zij een goede kwaliteit van zorg en een optimale ondersteuning van de zorgprofessionals.
Video met praktische tips voor soepele zorgverlening tijdens oud en nieuw.
Dat is de kern van de inbreng van LHV en InEen voor het commissiedebat Arbeidsmarkt in de zorg van 19 december a.s.
Peilingen onder leden van LHV en VPH laten zien dat de meerderheid van de huisartsen verbeteringen ervaren in de ANW.
Voor monitoren kwaliteit telefonische triage op huisartsenspoedposten
Lees verderAnimaties voor wachtkamerschermen in posten en praktijken. Wachtenden worden op een vriendelijke manier met herkenbare situaties aan het denken gezet over welke hulpvragen waar thuis horen.
Bekijk en download de filmpjesLees reacties uit het veld op de brief over zorgcoördinatie van VWS-minister Ernst Kuipers aan de Tweede Kamer.
Steeds meer huisartsenspoedposten werken met kernteams, een groep huisartsen waarvan de leden vaste avond- of weekenddiensten draaien. Marian Stevens en Steven Han vertellen over hun ervaringen.
Ontvang updates en nieuws over de eerstelijnszorg.