Triage

Op de huisartsenspoedpost is de triagist het eerste aanspreekpunt voor de patiënt. De triagist bepaalt welke zorgvraag acuut is en wanneer de patiënt kan wachten tot de eerstvolgende werkdag of geholpen is met een zelfzorgadvies. Goede triage zorgt voor balans: veilige zorg voor de patiënt en het voorkomen dat zorgverleners tijd besteden aan niet-acute zorgvragen.

Neem contact met ons op +

Contactpersonen

Triage

Met digitale triage, consultvoorbereiding en AI-ondersteunde toepassingen zetten we stappen richting een snellere, efficiëntere beoordeling van klachten. Zo houden we de zorg toegankelijk en voorkomen we onnodige belasting. Triage gaat verder dan het stellen van de juiste urgentie. Triagisten krijgen steeds vaker vragen die raken aan de acute ggz, wijkverpleging of het sociale domein. Door nauwer samen te werken met partners als regionale ambulancevervoerders en SEH’s, kunnen triagisten sneller de juiste zorg inschakelen.

Kwaliteit en vernieuwing

Wij zetten ons in voor sterke triage op de huisartsenspoedpost. Dat begint bij goede scholing en het borgen van kwaliteit. We monitoren de uitvoering van de Regeling Diplomeringstraject Triage, stimuleren uitwisseling van ervaringen en houden de kwaliteit van triage scherp in beeld met de Kernset. Daarnaast ondersteunen we de inzet van digitale toepassingen, bijvoorbeeld door patiënten met digitale zelftriage te helpen vooraf de juiste route te kiezen. Ook zetten we in op publiekscampagnes. Zo komt de patiënt sneller op de juiste plek en kunnen triagisten hun werk veilig en efficiënt blijven doen.

Downloads & links

Verhalen uit de regio

Actueel

Bijeenkomsten