20 februari 2025 Uitgangspunten en werkagenda digitalisering
Digitalisering helpt huisartsen bij efficiëntere zorg en samenwerking. NHG, LHV en InEen presenteren 5 uitgangspunten en een meerjarige werkagenda om dit te realiseren.
Het ministerie van VWS heeft begin 2024 aangegeven in te zetten op een Landelijk Dekkend Netwerk (LDN) om informatiesystemen en infrastructuren in de zorg met elkaar te verbinden zodat gegevens beter kunnen worden uitgewisseld. In de CumuluZ Coalitie bundelen zorgorganisaties hun krachten om toe te werken naar uitwisseling via het LDN. InEen, LHV, NHG, ActiZ en de Nederlandse GGZ hebben zich aangesloten bij de coalitie.
Het LDN is een noodzakelijke voorziening om de ambities uit de Nationale Visie & Strategie op het gezondheidsinformatiestelsel te kunnen realiseren en om vanaf 2028 aan de eisen van de verordening European Health Data Space (EHDS) te kunnen voldoen.
Op dit moment zijn er verschillende infrastructurele oplossingen in gebruik om gegevens uit te wisselen. Zo wordt voor de huisartsenzorg veel gebruikgemaakt van uitwisseling via het Landelijk Schakelpunt. In de langdurige zorg wordt vaak het communicatienetwerk Nuts gebruikt. En ziekenhuizen die met het informatiesysteem HiX werken, maken gebruik van het Zorgplatform van Chipsoft. Onderlinge uitwisseling van zorggegevens tussen deze infrastructuren is nu vrijwel onmogelijk. Het Landelijk Dekkend Netwerk moet dat probleem gaan oplossen. Dat vergt nog wel veel inspanningen.
CumuluZ wil bijdragen aan het mogelijk maken van uitwisseling via het LDN. De ziekenhuissector heeft daarvoor al veel voorbereidend werk gedaan. Sinds begin 2024 hebben de huisartsenzorg (InEen, LHV en NHG), de GGZ (de Nederlandse ggz) en de langdurige zorg (ActiZ) samen gesprekken gevoerd over de verbreding van het CumuluZ-initiatief. Dit heeft geleid tot een gezamenlijke subsidieaanvraag door Stichting CumuluZ om een deel van het LDN te ontwikkelen en te realiseren.
Lees het nieuwsbericht van de CumuluZ Coalitie.
Digitalisering helpt huisartsen bij efficiëntere zorg en samenwerking. NHG, LHV en InEen presenteren 5 uitgangspunten en een meerjarige werkagenda om dit te realiseren.
De wachttijd voor niet-spoedeisende telefoontjes naar de huisartsenspoedpost is met 20% gedaald ten opzichte van 2022. Ook het aantal contacten is minder hoog en terug op het niveau van 2021.
Binnen diverse zorgprogramma’s is nog best veel ruimte voor verbetering van de kwaliteit van zorg.
Ontvang updates en nieuws over de eerstelijnszorg.