17 juni 2024 Start landelijke publiekscampagne huisartsenspoedposten
Landelijke publiekscampagne huisartsenspoedposten: Kan mijn klacht wachten tot mijn huisarts open is?
De druk op de huisartsenspoedpost, meldkamer ambulancezorg en spoedeisende hulp (SEH) neemt steeds verder toe. Deels komt dit door burgers die telefonisch contact opnemen met een laag-urgente zorgvraag die niet thuishoort in de acute zorg. Om Nederlandse inwoners te helpen kiezen waar ze met welke zorgvraag terecht kunnen, hebben InEen, LHV, Ambulancezorg Nederland (AZN) en de Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulp Artsen (NVSHA) diverse publieksmiddelen ontwikkeld. Het ministerie van VWS ondersteunt de middelen.
Centrale slogan is: Spoedgeval? Zo kies je de juiste zorg. Voor zorgprofessionals in de acute zorg is een toolkit beschikbaar die zij vanaf 18 april via hun eigen (online) kanalen kunnen verspreiden. Denk aan teksten voor de website, een animatie en posters. In een latere fase wordt er online en op social media geadverteerd.
De middelen moeten Nederlandse inwoners helpen om de juiste keuze te maken bij zorgvragen en richten zich op de volgende elementen:
Leden van InEen vinden de toolkit op LINK
Astrid Scholl, programmamanager InEen heeft vandaag de publieksinformatie toegelicht in het NOS Radio 1 journaal. Luister het item hier terug (vanaf minuut 5.15).
Landelijke publiekscampagne huisartsenspoedposten: Kan mijn klacht wachten tot mijn huisarts open is?
Naar aanleiding van het Implementatieplan zorgcoördinatie dat de ministers onlangs presenteerden aan de Tweede Kamer, wilden ze graag horen en zien hoe de (door)ontwikkeling van zorgcoördinatie binnen de regio verloopt.
Afgelopen woensdag heeft de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, mede namens de minister voor Medische Zorg, de Tweede Kamer geïnformeerd over het implementatieplan zorgcoördinatie.
Ontvang updates en nieuws over de eerstelijnszorg.