Mediis, organisatie van huisartsenzorg in de regio Midden-Holland, heeft een succesvol traject achter de rug met de PREM Chronische Zorg. De rapportage daarvan is beschikbaar. Zij hebben de vragenlijst vooral gebruikt als startpunt voor persoonsgerichte zorg. Lees het artikel over hoe Mediis dit heeft opgepakt.

Onderstaand een kort samenvatting uit de rapportage

Wat gaat goed en wat kan beter? Wat vindt uw patiënt belangrijk? Dit is de eerste meting van de patiëntervaring in de eerstelijns chronische zorg in de regio Midden-Holland. In totaal hebben 2128 patiënten de vragenlijst PREM chronische zorg ingevuld (responspercentage 32%). Patiënten beoordeelden hun zorgverlener met gemiddeld een 8,2 en zijn vooral tevreden over hun luisterend oor, de aandacht en tijd die genomen wordt en de deskundigheid van de zorgverlener. In de zorg vinden patiënten goede communicatie belangrijk, gevolgd door deskundigheid, goede behandeling en voorlichting. Ruimte voor verbetering ligt in de gezamenlijke besluitvorming, samenwerking, nazorg en de begeleiding van de patiënt bij het leren omgaan met een chronische ziekte (coping). Een groot deel van de patiënten voelt zich verantwoordelijk voor hun eigen gezondheid en begrijpt hun gezondheidsproblemen en wat de oorzaken ervan zijn. Op het gebied van zelfmanagement is met name winst te halen op het versterken van het vertrouwen in het eigen kunnen van de patiënt bij het bedenken van oplossingen voor nieuwe problemen en de begeleiding bij het volhouden van een gezonde leefstijl.

Bekijk ook

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang updates en nieuws over de eerstelijnszorg.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.