Marleen Buijs, praktijkhoudend huisarts in huisartsenpraktijk De Koppel in Hoevelaken, en Nicole Bremer, Manager Service bij Huisartsen Eemland, hebben de afgelopen tijd intensief samengewerkt bij de praktijkscan van huisartsenpraktijk De Koppel. Wat heeft de scan opgeleverd en hoe verliep de onderlinge samenwerking?

Minder dubbel werk, minder verspilling en meer werkplezier voor de medewerkers; dat zijn de uitkomsten van de praktijkscan van huisartsenpraktijk De Koppel. Marleen Buijs kijkt tevreden terug op het behaalde resultaat. “De scan heeft ons geholpen om de organisatie van onze huisartsenpraktijk goed onder de loep te nemen.” Nicole vult aan: “Als je al jaren bij dezelfde praktijk werkt, zie je je blinde vlekken niet meer. De scan kan helpen om die aan het licht te brengen. Vervolgens doet de scan aanbevelingen over hoe je je praktijkorganisatie zou kunnen verbeteren.”

Werkplezier medewerkers

Het mooie van de praktijkscan is dat het een gezamenlijke inspanning is van alle medewerkers, vervolgt Buijs. Van tevoren hadden we als team een top 20 bedacht van items die volgens ons het werkplezier van onze medewerkers en de efficiency van onze organisatie het meest ondermijnen. Die items zijn we twee weken gaan bijhouden als onderdeel van de praktijkscan. Veel van wat we al dachten bleek te kloppen.”

De praktijkscan helpt om meer tijd te maken voor de patiënt, constateert Buijs. “Hoe beter we de instroom van alle chats, mails en telefoontjes van patiënten kunnen managen, zonder dat we er continu door overvallen worden, hoe meer tijd we overhouden. Die tijd kunnen we inzetten voor patiënten die de meeste zorg van ons vragen.”

Nieuwsgierig naar het hele artikel? Lees het InEen Magazine

Bekijk ook

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang updates en nieuws over de eerstelijnszorg.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.