Een regionaal informatieplatform waardoor de zorgverleners in de regio elkaar makkelijker kunnen vinden. Dat is de gedachte achter de totstandkoming van de NHZ Connected app en bijbehorende website www.nhz-connected.nl. Een platform voor een brede gebruikersgroep, met twee deelnemende ziekenhuizen, vijf huisartsenorganisaties en zeven VVT-instellingen.

Eva Euser en Annelies Toor noemen het platform bescheiden ‘een redelijk vooruitstrevende oplossing om alle informatie op één plek samen te brengen’. Euser is manager eerstelijnsondersteuning Huisartsen ZuidKennemerland, Toor is adviseur Transmuraal Coördinerend Centrum Spaarne Gasthuis.

Uitbreiding

“Het platform is een initiatief van het Medisch Coördinerend Centrum (MCC)”, begint Toor het gesprek. “Er was in de regio Haarlem en Meer al een contactapp met werkafspraken en contactgegevens. In een werksessie van de Dappere Dokters zijn verdere behoeftes opgehaald, waaronder een beveiligde chat en nieuwsberichten. En vanuit het MCC wilden we graag een scholingsmodule en de mogelijkheid voor Transmuraal Incident Melden. In plaats van de bestaande app uit te breiden, is gekozen voor een nieuwe app, waarvan de werking al is bewezen. Deze wordt namelijk al elders gebruikt met modules die de gewenste uitbreiding voor onze regio konden verwezenlijken.” Euser springt in: “Belangrijk was ook dat voorafgaand aan de start een vertegenwoordiging van alle partijen heeft meegedacht over de inhoud van het platform.” MCC was vervolgens de opdrachtgever en Connect4care, de regionale ICT-organisatie, de projectleider.”

Het is van belang dat er al samenwerking in de regio is, zowel op bestuurlijk niveau als tussen zorgprofessionals onderling

Regionale samenwerking

Heeft het platform de samenwerking in de regio verstevigd? Beide dames kijken elkaar peinzend aan. “Op een bepaalde manier wel”, aarzelt Toor, “maar het dient vooral ter ondersteuning. Het is van belang dat er al samenwerking in de regio is, zowel op bestuurlijk niveau als tussen de zorgprofessionals onderling. Pas als dat er is, dan is het nuttig om zo’n platform op te zetten. Andersom werkt volgens mij niet.” Euser knikt instemmend en vult haar aan. “In onze regio was er al sprake van een goede samenwerking. Daar zetten alle partijen stevig op in. Zo organiseren we vanuit het MCC ook gezamenlijke scholingen en bijeenkomsten. Deze zijn goed om zorgverleners met elkaar in contact te brengen, zodat ze elkaar leren kennen en elkaar begrijpen. Een ander bijkomend voordeel: zorgverleners kunnen elkaar dankzij de app makkelijk vinden voor onderling contact en informatie-uitwisseling. In zoverre verstevigt het de samenwerking dus wel.”

Nieuwsgierig naar het hele artikel? Lees het InEen Magazine.

Bekijk ook

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang updates en nieuws over de eerstelijnszorg.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.