Kunstmatige intelligentie (AI)

Artificial intelligence (AI), ook wel kunstmatige intelligentie, is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Ook binnen de eerstelijnszorg zijn er diverse toepassingen in opkomst. Denk aan zelftriage, slimme dossiervoering of ondersteuning bij diagnostiek. Tegelijkertijd roept AI vragen op: hoe zorgen we dat AI aansluit bij de praktijk? Hoe waarborgen we de kwaliteit en veiligheid van data? En hoe gaan we om met ethische vraagstukken en de impact die AI heeft op het milieu?

Neem contact met ons op +

Contactpersonen

ipad aanwijzen

AI moet ondersteunend zijn aan de zorg, niet leidend. Wij willen dat de inzet van kunstmatige intelligentie in de eerstelijnszorg vraaggestuurd gebeurt. Niet alleen technologiebedrijven of academische centra moeten de richting bepalen. Om AI in de praktijk werkbaar te laten zijn, gaat het juist ook om de wensen van zorgverleners in wijk en regio. Alleen dan kan AI bijdragen aan het beter inzetten van capaciteit, ondersteunen van professionals, en het bieden van passende zorg.

Zinvolle inzet van AI

Wij zetten ons in voor bruikbare toepassingen van artificial intelligence in de huisartsenzorg. Dat doen we door mee te denken over randvoorwaarden als datastandaarden, veiligheid, financiering en het toetsen van algoritmes. Ook delen we met onze leden relevante hulpmiddelen, zoals de Leidraad kwaliteit AI in de zorg, en nemen we deel aan de Nederlandse AI Coalitie. Zo ondersteunen we onze leden om met vertrouwen én realisme stappen te zetten in de toepassing van kunstmatige intelligentie in de praktijk.

Downloads & links

Verhalen uit de regio

Actueel

Bijeenkomsten