Samenwerken in acute zorgketen
De huisartsenspoedpost is de poortwachter voor acute zorgverlening. Om goede en snelle zorg te blijven bieden, is samenwerking cruciaal.
De daling van het aantal spreekkamercontacten en huisbezoeken van de huisartsenspoedposten zet in 2024 door. Daarnaast daalde de gemiddelde wachttijd voor de spoedlijn met 21 procent en groeit het gebruik van digitale zelftriage. Dit blijkt uit de Benchmark Huisartsenspoedposten 2024 die vandaag door InEen is gepubliceerd.
Na een daling van 7% in 2023, nam het totaal aantal patiëntcontacten in 2024 nog eens met 1% af. Het aantal vragen dat binnenkwam bij de triagisten van de huisartsenspoedposten is gelijk gebleven, maar het aantal spreekkamercontacten en huisbezoeken liep terug. Triagisten slagen er dus goed in om minder urgente vragen af te handelen.
Sneller contact bij spoed
In 2024 kregen patiënten die contact opnamen met de spoedlijn gemiddeld binnen 12 seconden een professional aan de lijn – een verbetering van 21% ten opzichte van vorig jaar. Huisartsenspoedposten verbeteren hun bereikbaarheid onder meer door het aanbieden van een terugbelmogelijkheid (75%) en digitale zelftriage (91%). Bij 57% van de Huisartsen Diensten Structuren (HDS’en)* is digitale triage geïntegreerd in het zorgproces, dat is ruim 10% meer dan in 2023. Dit helpt wachtrijen te verkorten en zorgt ervoor dat urgente zorgvragen sneller worden behandeld.
Betere samenwerking met kortdurend eerstelijnsverblijf (ELV)
Ook de samenwerking in de keten is versterkt. 78% van de HDS’en geeft aan dat het ELV-loket inzicht biedt in beschikbare bedden, ruim 10% meer dan het voorgaande jaar. Dit draagt bij aan een efficiëntere organisatie van passende zorg voor patiënten die tijdelijk niet thuis kunnen wonen.
Over de Benchmark Huisartsenspoedposten
InEen verzamelt sinds 2005 de kerncijfers van de huisartsenspoedposten. Deze benchmark biedt de huisartsenspoedposten een instrument voor onderlinge vergelijking en vormt voor branchevereniging InEen een onderbouwde basis voor beleidsontwikkeling en belangenbehartiging. Daarnaast geeft de benchmark stakeholders, patiëntenorganisaties en andere geïnteresseerden inzicht in de ontwikkelingen in de acute huisartsenzorg.
De huisartsenspoedpost is de poortwachter voor acute zorgverlening. Om goede en snelle zorg te blijven bieden, is samenwerking cruciaal.
Met de jaarlijkse benchmark krijgen deelnemende huisartsendienstenstructuren (HDS) zicht op trends en knelpunten in de acute huisartsenzorg.
Slimme oplossingen helpen om de huisartsenspoedpost efficiënter in te richten en huisartsen en triagisten te ontlasten.