De druk op de huisartsenspoedpost, meldkamer ambulancezorg en spoedeisende hulp (SEH) neemt steeds verder toe. Deels komt dit door burgers die telefonisch contact opnemen met een laag-urgente zorgvraag die niet thuishoort in de acute zorg. Om Nederlandse inwoners te helpen kiezen waar ze met welke zorgvraag terecht kunnen, hebben InEen, LHV, Ambulancezorg Nederland (AZN) en de Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulp Artsen (NVSHA) diverse publieksmiddelen ontwikkeld. Het ministerie van VWS ondersteunt de middelen.

Centrale slogan is: Spoedgeval? Zo kies je de juiste zorg. Voor zorgprofessionals in de acute zorg is een toolkit beschikbaar die zij vanaf 18 april via hun eigen (online) kanalen kunnen verspreiden. Denk aan teksten voor de website, een animatie en posters. In een latere fase wordt er online en op social media geadverteerd.

Uitleg en handvatten voor de juiste keuze

De middelen moeten Nederlandse inwoners helpen om de juiste keuze te maken bij zorgvragen en richten zich op de volgende elementen:

  1. Uitleg wanneer zorg acuut is en op welke momenten er beter informatie kan worden gezocht op Thuisarts.nl of contact kan worden opgenomen met de eigen huisarts.
  2. Handvatten om in stressvolle situaties de juiste keuze te maken
  3. Informatie zodat mensen vooraf weten op welke manier zij contact kunnen nemen met de acute zorg.

Leden van InEen vinden de toolkit op LINK

Astrid Scholl, programmamanager InEen heeft vandaag de publieksinformatie toegelicht in het NOS Radio 1 journaal. Luister het item hier terug (vanaf minuut 5.15).

Bekijk ook

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang updates en nieuws over de eerstelijnszorg.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.