Ga naar Verhalen uit de regio 25 november 2025

Netwerksamenwerking Drechtzorg

In de regio Drechtsteden werken veel organisaties samen aan de zorg voor ouderen. Versnippering van zorg en informatie dreigt waar samenwerking en zinvolle zorg voorop moet staan gezien de beperkte menskracht en financiën. Samenwerking bij Drechtzorg wordt ondersteund door één gezamenlijk communicatieplatform, Boards. Dit zorg voor snelle, volledige en soepele communicatie tussen huisarts, wijkverpleegkundige en casemanager dementie. Dit kan omdat bestuurlijk samengewerkt wordt, met uitvoering in de organisaties en op de werkvloer. Samenwerking én goede communicatie zijn nodig om de toenemende vraag en het afnemende aanbod zo goed als mogelijk op elkaar af te stemmen. Drechtzorg is daarin de motor.

met-elkaar-samenwerken

Stichting Drechtzorg

  • Eenvoudig informatie delen in het wijknetwerk
  • Samenwerkingsverband voor regio met 550.000 inwoners
  • Meer dan 30 verschillende organisaties van thuiszorg, ziekenhuis, huisartsen, revalidatiecentra, verpleeg- en verzorgingshuizen, geestelijke gezondheidszorg, GGD, apotheken en gehandicaptenzorg
  • Eén communicatieplatform voor de wijk

Organisatie, techniek, mensen

De samenwerking in de ouderenzorg is door Drechtzorg heringericht. De huisarts, wijkverpleegkundige, casemanager dementie, specialist ouderengeneeskunde en anderen de ouderen- en palliatieve zorg werken nu samen op communicatieplatform Boards.

Voordat Boards in gebruik is genomen, is veel geïnvesteerd in de samenwerking. Het opzetten van de samenwerking is financieel ondersteund door de zorgverzekeraar. Hierdoor was het mogelijk afspraken met elkaar te maken, de organisatie van MDO’s op te zetten en elkaar te leren kennen en vertrouwen te krijgen in elkaar. Om elkaar kennen en vertrouwen te bevorderen heeft bijvoorbeeld elke huisartsenpraktijk nu een eigen wijkverpleegkundig contact gekregen.

Organisatie
Samenwerking gaat het beste binnen heldere kaders. Die worden vertaald naar werkafspraken. Door de afspraken en trainingen wordt Boards door iedereen op dezelfde wijze gebruikt. Daarnaast wordt per patiënt de informatieuitwisseling gefinetuned door de professionals. De verschillen tussen bijvoorbeeld complexe en minder complexe zorg zijn zo groot dat hiervoor geen rigide detailafspraken zijn gemaakt.

Uiteraard wordt voor spoedzorg altijd gebeld. Nieuwe samenwerkingsvormen ontstaan door de samenwerking en communicatiemogelijkheden. Bij een wond waar vragen over zijn zet de
wijkverpleegkundige een foto in Boards en belt dat de foto er is. Dat scheelt visites voor de huisarts, en patiënt en wijkverpleegkundige hebben sneller een diagnose. Wijkteams maken onderling afspraken over het gebruik van de boards: wie is verantwoordelijk voor een specifiek board (de communicatie rond een specifieke patiënt).

Techniek
Het communicatieplatform “Boards” maakt communicatie tussen verschillende professionals onderling en de patiënt mogelijk door gegevens te delen vanuit bronsystemen en directe registratie. Boards is met een SSO verbonden met de verschillende systemen. Informatie komt direct uit het HIS (uitgewisseld via OZIS-ouderenzorg). De andere partners knippen en plakken naar het dossier of verwijzen naar bespreking.

Mensen
Het gebruik van Boards heeft de communicatie-inspanningen voor huisartsen en VVT verminderd en heeft tegelijk de kwaliteit van de informatie-uitwisseling verbeterd. Hierdoor verloopt de samenwerking efficiënter en effectiever. Dit kan op basis van vertrouwen en ‘elkaar kennen’, gestut door de onderlinge afspraken. Die afspraken worden bijgehouden onder regie van DrechtDokters. Ondersteunend aan de communicatie is het “taggen” en het verschijnen van een signaal bij de app, zoals bij messenger apps. Hierdoor kijk je niet onnodig in de app, er is een alert / trigger om te kijken. Iedere nieuwe deelnemende organisatie krijgt een training. Overheadgelden zijn weggevallen. Nu wordt geleund op de deelnemende organisaties. Dat kan vooralsnog door het eerder ontstane vertrouwen en meerwaarde. Een oplossing hiervoor moet gevonden worden.

Wat levert de communicatie en organisatie op?

Samenwerking verbetert, de zorg verbetert en daardoor de inzet van de schaarse tijd die er is.

Snellere en beter afgestemde zorg voor de oudere door:

  • Direct en gelijktijdig geïnformeerde netwerkpartners indien nodig;
  • Rapportage in woord en beeld mogelijk;
  • Complete rapportage/ onderlinge bevraging: door direct te schrijven wordt er niets vergeten;
  • Beschikbaarheid gegevens van verschillende ketenpartners bij de oudere thuis;
  • Belangrijke gegevens goed gedeeld en vastgelegd. Bijvoorbeeld gesprekken over het levenseinde (ook door de wijkverpleegkundige, specialist ouderengeneeskunde of de casemanager dementie).

De huisarts levert verwijsinformatie direct uit het HIS als onderdeel van het reguliere werkproces van de
huisarts. Deze informatie komt direct in Boards:

  • De netwerkpartners verliezen geen tijd en energie aan telefoontjes en wachten op elkaar;
  • Informatie is sneller beschikbaar;
  • Aanvullende informatie of verduidelijking vragen bij de patiënt thuis;
  • Knippen en plakken mogelijk waar geen automatische koppeling is.

Wat kan beter?

Medicatie correct in beeld krijgen blijft een vraagstuk.

  • Afspraken rond PZP kunnen verbeteren.
  • Integratie in brondossier voor het hele netwerk.
  • De ondersteuning van de indirecte organisatie van het netwerk is niet meer mogelijk. Alleen de directe patiëntgebonden tijd in de MDO’s wordt nog betaald voor de wijkverpleegkundige. Andere disciplines missen de financiering voor de samenwerking.

Wensen voor de toekomst

  • Integratie in brondossier voor het hele netwerk.
  • Medicatie goed en overzichtelijk in beeld.
  • Financiering voor de overhead en directe tijd van de ketenpartners.

Financiering

Het project om de samenwerking te stimuleren is betaald door VGZ. De RHO betaalt het communicatieplatform en heeft twee wijkverpleegkundigen gedetacheerd in dienst.

Informatie

Bekijk ook