In 2023 is de wachttijd voor niet-spoedeisende telefoontjes naar de huisartsenspoedpost met 20% gedaald ten opzichte van 2022. Ook het aantal contacten is minder hoog (7% lager dan in 2022) en weer terug op het niveau van 2021. Dit blijkt uit de Benchmark Huisartsenspoedposten 2023 die vandaag door InEen is gepubliceerd. 

Hoewel het aantal contacten daalt, blijft het aantal laag urgente zorgvragen dat de triagist bereikt onverminderd hoog. In 2023 was 74% van de zorgvragen die de triagist behandeld laag urgent. Om te zorgen dat patiënten met een midden en hoog urgente zorgvragen minder lang hoeven te wachten op passende zorg, is het gewenst dat de triagist minder tijd kwijt is aan het beantwoorden van laag urgente zorgvragen. Het is voor huisartsenspoedposten echter niet eenvoudig om hier een geschikte oplossing voor te vinden. 

Efficiënt organiseren passende zorg kent uitdagingen 

Uit de benchmark komt verder naar voren dat het efficiënt organiseren van passende zorg nog niet eenvoudig is. Zo werken huisartsenspoedposten in de regio samen met het kortdurend eerstelijnsverblijf (ELV) voor patiënten die vanwege medische redenen even niet thuis kunnen wonen. Bijna 90% van de huisartsendienstenstructuren (HDS) heeft een centraal ELV-loket in de regio, maar bij slechts 8% is altijd een bed beschikbaar. Hierdoor zijn huisartsen of taakherschikkers onnodig veel tijd kwijt om passende vervolgzorg voor de patiënt te organiseren. Ook in het geval van het inschakelen van een specialist ouderengeneeskunde (SO) lopen HDS’en tegen beperkingen aan. Zo kan 44% van de HDS’en soms een SO inschakelen en geeft 28% aan zelfs nooit een SO te kunnen raadplegen.  

Over de Benchmark Huisartsenspoedposten 

InEen verzamelt sinds 2005 de kerncijfers van de huisartsenspoedposten. Deze benchmark biedt de huisartsenspoedposten een instrument voor onderlinge vergelijking en vormt voor branchevereniging InEen een onderbouwde basis voor beleidsontwikkeling en belangenbehartiging. Daarnaast geeft de benchmark stakeholders, patiëntenorganisaties en andere geïnteresseerden inzicht in de ontwikkelingen in de acute huisartsenzorg.  

Triagist in InEen-huissijlkleur (blauw) bewerkt en met witte lijn accenten
Bekijk voor meer cijfers de oline infographic of download het rapport.