17 juni 2024 Start landelijke publiekscampagne huisartsenspoedposten
Landelijke publiekscampagne huisartsenspoedposten: Kan mijn klacht wachten tot mijn huisarts open is?
Afgelopen voorjaar is InEen samen met andere partijen in de spoedzorg gestart met publiekscommunicatie. Via een toolkit met middelen die we verspreiden via partner organisaties, beroepsgroepen en media ondersteunen we mensen bij de afweging om de juiste, beschikbare spoedzorg te kiezen zodat zij beter en sneller zijn geholpen. De toolkit is al veelvuldig gedownload, verspreid en ingezet. Dat is een goede start, maar met een eenmalige campagne zijn we er niet. Daarom vragen we nu nogmaals aandacht voor een nog brede inzet van de toolkit.
Nu het snotter- en hoestseizoen weer is aangebroken en daarmee de druk op de spoedzorg in de wintermaanden weer toeneemt, is dit een goed moment om de middelen weer top of mind te krijgen en ze (nogmaals) te verspreiden. De boodschap wordt ondersteund door gecoördineerde berichtgeving op de sociaal mediakanalen van partijen in de spoedzorg en van de overheid. We roepen jullie op om hiervan vooral gebruik te maken en de communicatieboodschappen en -middelen te delen/te verspreiden zodat zoveel mogelijk Nederlanders worden bereikt.
Met de inzet van de toolkit en de publiekscampagne informeren we mensen hoe zij op een eenvoudige manier een zo passend mogelijk antwoord bij hun spoedzorgvraag kunnen vinden. In een aantal situaties is het bijvoorbeeld sneller om eerst informatie op thuisarts.nl te raadplegen. In andere gevallen is het beter/zinvoller om de volgende werkdag een afspraak te maken bij de eigen huisarts. Patiënten zijn zo beter en/of sneller geholpen. De juiste instroom in de spoedzorg voorkomt bij spoed onnodig (lang) wachten en het houdt de spoedzorg toegankelijker voor de urgente spoedgevallen.
Voor zorgprofessionals in de (spoed) zorg, maar ook voor zorgverzekeraars, kinderdagverblijven, GGD en overal waar veel mensen komen is er de toolkit. Voor elke organisatie en voor elke plek zit er in de toolkit bruikbare middelen: teksten voor websites, posters, flyers, animaties en verschillende afbeeldingen voor websites en social media. Zo komt de boodschap: “Spoedgeval? Zo kies je de juiste zorg’ bij zoveel mogelijk mensen terecht.
De middelen richten zich op de volgende elementen:
Download de toolkit en zet de middelen in!
De toolkit is ontwikkeld door de huisartsen (LHV), de huisartsenspoedposten (InEen), de ambulancesector (Ambulancezorg Nederland) en de spoedeisende hulp artsen (NVSHA) en het ministerie van VWS.
Landelijke publiekscampagne huisartsenspoedposten: Kan mijn klacht wachten tot mijn huisarts open is?
Naar aanleiding van het Implementatieplan zorgcoördinatie dat de ministers onlangs presenteerden aan de Tweede Kamer, wilden ze graag horen en zien hoe de (door)ontwikkeling van zorgcoördinatie binnen de regio verloopt.
Afgelopen woensdag heeft de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, mede namens de minister voor Medische Zorg, de Tweede Kamer geïnformeerd over het implementatieplan zorgcoördinatie.
Ontvang updates en nieuws over de eerstelijnszorg.