logo
circle image

Innovatie

Als kennisplatform stimuleert InEen onderzoek en bundelt kennis en ervaring van leden

De veranderingen die zich aandienen voor de eerste lijn zijn groot. Snelle medische, economische en technologische ontwikkelingen dwingen de eerste lijn continu te innoveren.

De meeste leden van InEen zijn koplopers in de zorg. Vernieuwers pur sang. Zij doen veel ervaring op in pilots, onderzoeken en zorgvernieuwingsprojecten. Die expertise leidt tot kennis van succes- en faalfactoren, van do’s en don’ts. Kennis die de zorg verder brengt, naar een hogere kwaliteit.

InEen biedt haar leden een platform om deze kennis en ervaring te delen. Een wiel hoeft slechts één keer te worden uitgevonden, daarna is het van belang de techniek verder te verfijnen. Het ‘uitrollen’ van kennis is essentieel om deze breed te laten landen. Innovatie gevolgd door implementatie. Uiteraard passend bij de lokale of regionale situatie.

InEen organiseert regelmatig bijeenkomsten voor kennisbevordering van de leden. Over een specifiek thema, een actueel onderwerp, nieuwe ontwikkelingen enz. Soms voor één, soms voor meerdere ledengroepen of specifiek gericht op bepaalde functionarissen. Daarnaast organiseren we jaarlijks een “Tweedaagse”, twee aaneengesloten dagen voor leden voor het uitwisselen en verdiepen van kennis, met voldoende ruimte om elkaar te ontmoeten.

 

2 Leden genomineerd voor de Zinnige Zorg Award 2016

30 mei 2016

Ook de CVRM zorggroep van HONK is genomineerd voor de nieuwe Zinnige Zorg Award van VGZ. De samenwerking van de CVRM zorggroep met de Noordwest Ziekenhuis Groep laat zowel qua prevalentie in de eerste en in de tweede lijn, als ook kwalitatief goede resultaten zien. De eindstrijd voor de award, die is bestemd voor zorginitiatieven die bijdragen aan zinnige en betaalbare zorg, gaat tussen drie finalisten die op 7 juni een powerpitch mogen houden voor een deskundige jury: Ab Klink, Dianda Veldman (NPCF) en Ben Wolderink (Poliswijzer.nl). Vorige week lieten we al weten dat ook de app Moet ik naar de dokter van de huisartsenpost in Apeldoorn genomineerd is. Tot 5 juni kunnen jullie nog stemmen.

Dit bericht is overgenomen uit het weekbericht van 27 mei 2016.

[...]

Ook de CVRM zorggroep van HONK is genomineerd voor de nieuwe Zinnige Zorg Award van VGZ. De samenwerking van de CVRM zorggroep met de Noordwest Ziekenhuis Groep laat zowel qua prevalentie in de eerste en in de tweede lijn, als ook kwalitatief goede resultaten zien. De eindstrijd voor de award, die is bestemd voor zorginitiatieven die bijdragen aan zinnige en betaalbare zorg, gaat tussen drie finalisten die op 7 juni een powerpitch mogen houden voor een deskundige jury: Ab Klink, Dianda Veldman (NPCF) en Ben Wolderink (Poliswijzer.nl). Vorige week lieten we al weten dat ook de app Moet ik naar de dokter van de huisartsenpost in Apeldoorn genomineerd is. Tot 5 juni kunnen jullie nog stemmen.

Dit bericht is overgenomen uit het weekbericht van 27 mei 2016.

Visites en consulten voorkomen met beeldschermzorg

26 mei 2016

mag-ik-meekijkenMet de app Mag ik Meekijken is beeldschermzorg sinds enkele maanden voor iedereen binnen bereik gekomen. De app werd ontwikkeld op initiatief van de huisartsenpost Apeldoorn die eerder de bekroonde app Moet ik naar de Dokter liet maken. De huisartsenpost in Gorinchem is enthousiast.

Sommige assistentes moesten even over een drempeltje heen, vertelt teamleider Loes Spaan. Vooral het als assistente zelf gezien kunnen worden door de patiënt zorgde voor wat koudwatervrees. Spaan: ‘We hebben afgesproken dat het aan de assistente zelf is. Je kunt het cameraatje in de app aan en uit zetten. Het mooie is dat toen we eenmaal begonnen, niemand er meer bij nadacht. Iedereen blijkt het face-to-face contact juist wel prettig te vinden.’ De app is in Gorinchem sinds januari in gebruik en wordt op dit moment zo’n vier keer per week gebruikt. Spaan noemt huidklachten, oogklachten, kleine wondjes en uitslag als veel voorkomende aanleidingen. ‘Een paar dagen geleden belde iemand die meervoudig gehandicapt was en onmogelijk naar de post kon komen. Ze had last van huiduitslag. Door de app konden we haar geruststellen en is een visite voorkomen.’

De app is, zegt Spaan, zeer gebruiksvriendelijk. Omdat de huisartsenpost in Gorinchem gebruik maakt van het (uiteraard) streng beveiligde ICT-systeem van het ziekenhuis, moest voor de technische installatie wel wat tijd worden ingeruimd. Maar sindsdien gaat het van een leien dakje. Bij het begin van de dienst starten de assistentes behalve call-manager ook de app op die dan klaar is voor gebruik. Ook voor patiënten is het niet moeilijk. Spaan: ‘Wanneer de assistente inschat dat de patiënt ervoor open staat, kan de app meteen worden gedownload. ‘Dat gaat snel. We hebben een werkinstructie gemaakt om de patiënt door het installatieproces en het gebruik heen te loodsen.’ Uit de rapportjes die na een beeldschermcontact worden gemaakt blijkt dat de patiënten tevreden zijn. Ze ervaren de beeldschermzorg als zorgvuldig en het stelt gerust. Bovendien kan het ook hen een rit naar de huisartsenpost schelen.

Spaan is kortom enthousiast. ‘Ik ben best kritisch, maar ben nog niks tegengekomen. Het is echt een heel mooi instrument. Ook voor bijvoorbeeld zorginstellingen is het superhandig. Verzorgenden twijfelen soms over wel of niet een visite. Het voelt veiliger als de huisarts dan even meekijkt. We gaan de app daarom promoten bij de verzorgingshuizen.’ Ook, zegt Spaan, tijdens de overdracht door de ambulance kan de app een waardevolle aanvulling betekenen. ‘Vooral de jongere generatie is heel enthousiast. Zij zijn natuurlijk meer gewend om dingen met hun telefoon te doen. Maar mijn ouders zijn nu 74 jaar en hebben de app ook gedownload. De jongeren kunnen de ouderen van dienst zijn, ga naar opa of oma en installeer het appje. Als het eenmaal op je telefoon of tablet staat is het heel makkelijk.’

[...]

mag-ik-meekijkenMet de app Mag ik Meekijken is beeldschermzorg sinds enkele maanden voor iedereen binnen bereik gekomen. De app werd ontwikkeld op initiatief van de huisartsenpost Apeldoorn die eerder de bekroonde app Moet ik naar de Dokter liet maken. De huisartsenpost in Gorinchem is enthousiast.

Sommige assistentes moesten even over een drempeltje heen, vertelt teamleider Loes Spaan. Vooral het als assistente zelf gezien kunnen worden door de patiënt zorgde voor wat koudwatervrees. Spaan: ‘We hebben afgesproken dat het aan de assistente zelf is. Je kunt het cameraatje in de app aan en uit zetten. Het mooie is dat toen we eenmaal begonnen, niemand er meer bij nadacht. Iedereen blijkt het face-to-face contact juist wel prettig te vinden.’ De app is in Gorinchem sinds januari in gebruik en wordt op dit moment zo’n vier keer per week gebruikt. Spaan noemt huidklachten, oogklachten, kleine wondjes en uitslag als veel voorkomende aanleidingen. ‘Een paar dagen geleden belde iemand die meervoudig gehandicapt was en onmogelijk naar de post kon komen. Ze had last van huiduitslag. Door de app konden we haar geruststellen en is een visite voorkomen.’

De app is, zegt Spaan, zeer gebruiksvriendelijk. Omdat de huisartsenpost in Gorinchem gebruik maakt van het (uiteraard) streng beveiligde ICT-systeem van het ziekenhuis, moest voor de technische installatie wel wat tijd worden ingeruimd. Maar sindsdien gaat het van een leien dakje. Bij het begin van de dienst starten de assistentes behalve call-manager ook de app op die dan klaar is voor gebruik. Ook voor patiënten is het niet moeilijk. Spaan: ‘Wanneer de assistente inschat dat de patiënt ervoor open staat, kan de app meteen worden gedownload. ‘Dat gaat snel. We hebben een werkinstructie gemaakt om de patiënt door het installatieproces en het gebruik heen te loodsen.’ Uit de rapportjes die na een beeldschermcontact worden gemaakt blijkt dat de patiënten tevreden zijn. Ze ervaren de beeldschermzorg als zorgvuldig en het stelt gerust. Bovendien kan het ook hen een rit naar de huisartsenpost schelen.

Spaan is kortom enthousiast. ‘Ik ben best kritisch, maar ben nog niks tegengekomen. Het is echt een heel mooi instrument. Ook voor bijvoorbeeld zorginstellingen is het superhandig. Verzorgenden twijfelen soms over wel of niet een visite. Het voelt veiliger als de huisarts dan even meekijkt. We gaan de app daarom promoten bij de verzorgingshuizen.’ Ook, zegt Spaan, tijdens de overdracht door de ambulance kan de app een waardevolle aanvulling betekenen. ‘Vooral de jongere generatie is heel enthousiast. Zij zijn natuurlijk meer gewend om dingen met hun telefoon te doen. Maar mijn ouders zijn nu 74 jaar en hebben de app ook gedownload. De jongeren kunnen de ouderen van dienst zijn, ga naar opa of oma en installeer het appje. Als het eenmaal op je telefoon of tablet staat is het heel makkelijk.’

Pagina
1
van
1