Thuiswerken door triagisten

24 maart 2020

Op meerdere plekken worden thuiswerkplekken voor triagisten ingericht. Triagisten kunnen op deze manier toch werken als ze verkouden zijn of bijspringen als de wachttijden op de post oplopen. Thuisbellen is technisch goed in te richten, de triagist kan dan thuis op dezelfde manier werken als op de huisartsenpost. Drie huisartsenposten delen hun ervaringen. Bij het inrichten van de werkplek thuis geven zij aan dat voor de werkplek en randvoorwaarden een aantal zaken belangrijk zijn.

De werkplek:

  • Een telefoon (vast of mobiel) die in het beveiligde netwerk van de huisartsenpost hangt.
  • Headset.
  • Een laptop (niet ouder dan 3 jaar, geen goede ervaring met MACbook of Chromebook).
  • Programma zorgid installeren op de laptop
  • Een beveiligde verbinding naar de huisartsenpost (VPN) waardoor signaal encrypt is.
  • Een router thuis die verbinding maakt tussen laptop enhet netwerk van de huisartsenpost.
  • De firewall van het netwerk van de post inrichten dat signaal van het telefoontoestel wordt doorgelaten.
  • Een kaartlezer die gekoppeld wordt middels usb aan de laptop om UZIpas uit te lezen.
  • Een thuiswerklicentie aanschaffen (geldt voor Mitel)

Randvoorwaarden thuis:

  • Internetverbinding van goede kwaliteit.
  • Een vast telefoontoestel wordt bedraad aangesloten op de router/switch thuis. Mocht er een grote afstand bestaan tussen de router/switch en de werkplek dan biedt een powerline extender (bedraad netwerk via het stopcontact) een mogelijke oplossing.
  • Werkinstructies voor de triagist. HAP Oost-Brabant heeft hun instructie en evaluatie gedeeld.
  • Rustige werkplek

Bij Huisartsenposten Oost-Brabant, Coöperatieve Centrale HuisartsenPost Almelo en Centrale huisartsendienst Drenthe hebben triagisten reeds ervaring met thuiswerkplekken. Oost-Brabant en Almelo werken met Vcare in combinatie met Topicus. Centrale huisartsendienst Drenthe werkt met Mitel in combinatie met Callmanager.

Huisartsenpost Oost-Brabant heeft hun pilot (liep nog voor corona uitbraak) onlangs geëvalueerd en concludeert dat het thuisbellen technisch goed in te richten is en dat de veiligheid van de patiënt en de medewerker niet in het geding komt.

Voor meer informatie kun je contact opnemen met de huisartsenposten:

Vcare/ Topicus: Marjolijn Cuppes of Connie Oude Weernink
Mitel/ Call Manager: Rob van Leeuwen

Gerelateerd nieuws


Bekijk meer

Contactpersonen