Algemeen overleg administratieve lasten en gegevensbescherming

25 mei 2018

Op woensdag 30 mei 2018 vindt in de Tweede Kamer een debat plaats over o.a. administratieve lasten, gegevensbescherming en -uitwisseling. InEen heeft over verschillende onderwerpen een brief gestuurd. Rond het thema administratieve lasten is opgetrokken met de LHV en HRMO. Partijen pleiten er o.a. voor dat de aankomende nieuwe wetten Wtza en Wmcz geen verzwaring van de administratieve lasten moeten gaan betekenen.

Op het punt van gegevensbescherming hebben we de Kamer verzocht alert te zijn op de gevolgen van ogenschijnlijk tegenstrijdige opdrachten in wet- en regelgeving die een goede gegevensuitwisseling in de weg staan. In het belang van optimale patiëntenzorg moet de situatie werkbaar blijven voor (eerstelijns)professionals die veelal in netwerken samenwerken en dus veel gegevens moeten kunnen uitwisselen. Technische (on)mogelijkheden maar ook een schier lange rij van toepassing zijnde wetten en regels maakt dit steeds lastiger.

Gerelateerd nieuws


Bekijk meer

Contactpersonen