InEen versterkt, vernieuwt en verbindt de eerste lijn en behartigt de belangen van de georganiseerde eerste lijn. Een ijzersterke eerste lijn: daar wordt iedereen beter van! Lees verder.
headerbeeld bij Cursus ‘Omgaan met diabetes’ in Almere

Cursus ‘Omgaan met diabetes’ in Almere

18 december 2017

Het Huis van de persoonsgerichte zorg helpt om persoonsgerichte zorg duurzaam in de praktijk te implementeren. Het model heeft een pijler voor de organisatie die faciliteert en ondersteunt, een pijler voor de coachende zorgprofessional, en een pijler voor de financiering. De vierde pijler is voor de goed geïnformeerde patiënt en zijn mantelzorgers. De pijlers dragen allemaal bij aan het leveren van persoonsgerichte zorg. In een serie van vier artikelen laten we zien hoe leden van InEen bouwen aan het huis. Zorggroep Almere bijt de spits af met de succesvolle patiëntencursus ‘Omgaan met diabetes’ die zij samen met de Diabetes Vereniging Nederland organiseren.

Omdat niet iedereen hetzelfde is, biedt Zorggroep Almere mensen met diabetes verschillende mogelijkheden aan om hun kennis over diabetes en hun zelfredzaamheid te vergroten. ‘Mensen zitten maar een klein deeltje van hun tijd bij de zorgprofessional, dus het meeste moeten ze zelf doen. De kunst is om te kijken wat er past bij de patiënt die voor je zit’, aldus Inge Beers, adviseur chronische zorg bij Zorggroep Almere. Dit najaar presenteerde zij in Porto op de jaarlijkse conferentie van het European Forum of Primary Care het paradepaardje van de zorggroep: de cursus ‘Omgaan met Diabetes’.

Benaderbaar
De cursus telt vijf dagdelen en de setting is veilig: in het eigen gezondheidscentrum van de patiënt. Een belangrijke succesfactor is ook de deelname van alle disciplines: de kaderarts diabetes, de diëtiste, de fysiotherapeut, de apotheker, de POH GGZ. ‘In de cursus worden deze professionals ineens heel benaderbaar’, zegt cursusleidster Hanneke van Milligen. Behalve over de aandoening zelf, gaan veel vragen over voeding. Een belangrijk topic is de medicatie. ‘Op dit moment zijn er veel vragen over de generieke geneesmiddelen. Mensen zijn daar soms boos over en willen graag horen wat de kaderarts diabetes en de apotheker daarover te zeggen hebben.’

In 2016 voerde de zorggroep een kleine peiling uit onder 100 voormalige cursisten. Maar liefst 91% liet weten diabetes beter te begrijpen. 75% zei beter met de ziekte om te kunnen gaan en meer zelf te kunnen doen. 52% praat sinds de cursus makkelijker met de zorgverleners. Hoewel de nieuwe mondigheid van de patiënten wel even wennen was, zijn ook de zorgverleners inmiddels zeer enthousiast. Van Milligen: ‘In het begin waren we nog een beetje een indringer in hun centrum. Maar nu zitten de huisartsen en de POH’s er vaak bij. Dat maakt de cursus alleen maar beter.’ De scepsis over het gratis aanbieden van de cursus is onterecht gebleken: er is veel vraag en er zijn zelden afvallers. Ook partners en mantelzorgers zijn welkom. Van Milligen: ‘We leggen uit dat diabetes een zware aandoening is die soms veel druk legt op de partner. Dat geeft veel herkenning.’ Herkenning vinden is sowieso een belangrijk onderdeel van de cursus. ‘Mensen bagatelliseren diabetes vaak ook naar hun omgeving. Het is fijn om tussen mensen te zitten die hetzelfde meemaken’, aldus Van Milligen.

Ontzorgen
Zorggroep Almere ondersteunt de cursus nadrukkelijk. Een randvoorwaarde, zegt Beers. De cursisten krijgen een uitnodiging van hun eigen huisarts en de cursus is voor de deelnemers gratis. Een randvoorwaarde is ook dat de cursus gefaciliteerd wordt in tijd en in geld. De zorgverleners krijgen een vergoeding als ze een presentatie geven of compensatie in tijd. Als derde noemt Beers het ‘ontzorgen’. Bij de Zorggroep Almere wordt de cursus geheel door de ondersteunende diensten van de Zorggroep georganiseerd. ‘Mensen in de centra hebben het ontzettend druk, dus je kunt ze echt niet met de hele organisatie van de cursus opzadelen.’ Beers: ‘We hebben zo’n 7000 patiënten met diabetes type 2 in de eerste lijn, verdeeld over achttien centra. De cursus wordt per centrum (of een cluster van nabijgelegen centra) aangeboden. Als we ze na ongeveer drie jaar allemaal hebben gehad, beginnen we gewoon weer opnieuw.’

Begin volgend jaar gaan in Almere diabetescafés van start in samenwerking met de bibliotheek. Mensen kunnen daar gewoon binnenlopen en vragen te stellen. Ook heeft de zorggroep een patiëntenportaal dat de gelegenheid biedt om digitaal vragen te stellen aan de eigen huisarts of POH. Zeer te spreken is Beers over de digitale informatiepakketjes (Inforiums). Inforiums zijn digitale informatiepakketjes die de zorgverlener makkelijk op maat kan maken. Beers: ‘Zo zie ik persoonsgerichte zorg. Wat bij de ene patiënt goed aanslaat, kan voor de andere patiënt minder geschikt zijn. Je moet dus altijd meerdere middelen naast elkaar hebben.’

Deel 2 in de serie persoonsgerichte zorg besteed aandacht aan de organisatiescan persoonsgerichte zorg en is vanaf maandag 18 december te lezen op de website van InEen.

Gerelateerde artikelen


Bekijk meer artikelen

Gerelateerd nieuws


Bekijk meer

Contactpersonen