InEen versterkt, vernieuwt en verbindt de eerste lijn en behartigt de belangen van de georganiseerde eerste lijn. Een ijzersterke eerste lijn: daar wordt iedereen beter van! Lees verder.
headerbeeld bij App ‘Mag ik meekijken?’ werkt goed

App ‘Mag ik meekijken?’ werkt goed

29 september 2017

Samen met de LHV en VPHuisartsen heeft InEen het initiatief genomen een toolbox werkdruk te maken. Huisartsen en huisartsorganisaties kunnen op deze website hun maatregelen en goede voorbeelden kwijt, die de werkdruk in de acute zorg verlichten en het werkplezier overeind houden. Een van de goede voorbeelden is het gebruik van de app ’Mag ik Meekijken?.

De app ‘Mag ik meekijken?’ wordt sinds een jaar met succes gebruikt in het callcenter van de Centrale Huisartsenpost Almelo (CHPA). Directeur Janke Snel is enthousiast. Uit de succesvolle pilot blijkt dat zo’n 70% van de beeldbellers niet naar de post hoeft te komen. Dat dat anders wel gebeurd zou zijn, weet Snel omdat de triagisten dit na afloop van een beeldbelcontact noteren. Ook zorgverzekeraar Menzis is enthousiast en betaalde de implementatiekosten.

Razendsnel
De triagisten van de CHPA stellen beeldbellen voor bij zichtbare ingangsklachten: een wond, uitslag, maar ook bijvoorbeeld een tekenbeet. De triagist vraagt of de beller de app heeft geïnstalleerd. Zo niet, dan kan dat meteen gebeuren: de installatie gaat razendsnel. Maar als de patiënt het liever niet heeft, is dat ook goed. Bijna alle beeldbellers zijn tevreden. Ze krijgen een betrouwbaar advies en hoeven niet meer te komen: een belangrijk voordeel in een regio waarin een half uur rijden naar de huisartsenpost niet ongewoon is. Aanvankelijk was ingeschat dat de regieartsen de gelogde beelden zo nodig zouden kunnen terugzoeken, maar in de praktijk blijkt de regiearts meestal meteen even mee te kijken. Snel: ‘Dat vergroot het vertrouwen van de patiënten, die in beeld zien dat de dokter daadwerkelijk meekijkt.’

Uit de cijfers blijkt dat nu ongeveer 1% van de contacten kan worden afgehandeld met beeldbellen, vooral in het weekend waar het effect voor werkdruk merkbaar is. ‘Het lijkt niet zoveel’, zegt Snel, ‘maar we beginnen nog maar net.’ Ze weet zeker dat het percentage omhoog kan. Een les uit de afgelopen periode is dat het werkt om de app steeds opnieuw onder de aandacht van de triagisten te brengen. ‘We doen dat met bijvoorbeeld leuke posters, of een gebakje met beeldbellen erop. Na elke actie zie je het percentage verdubbelen.’ Vijf triagisten in Almelo zijn kartrekker. Snel: ‘Sommige triagisten vinden beeldbellen eng, omdat ze in beeld komen. De kartrekkers helpen hen over de drempel. Dat werkt goed. Je kunt de functie waarmee je als triagist in beeld bent uitzetten, maar dat is bij ons nooit gebeurd.’

Dagpraktijken
Het publiek is in het najaar van 2016 uitgebreid geïnformeerd met berichten via het lokale huis-aan-huisblad, de regionale krant Tubantia en de regionale televisie. Ook staat er een filmpje op de website en verschijnt er regelmatig info op het wachtkamerscherm. Snel: ‘Een huisarts vertelde dat hij op de dagpraktijk vragen krijgt over beeldbellen. Het onderwerp begint aardig ingeburgerd te raken. Daarom zijn we ook al aan het pilotten met de dagpraktijken.’ Overigens zijn het niet vooral jongeren die het beeldbellen omarmen. De app is dermate gebruiksvriendelijk dat ook ouderen (mits ze een smartphone of tablet hebben) er meestal geen probleem mee hebben.

De Almelose werkgroep ‘Mag ik meekijken?’ beraadt zich nu op uitbreiding. Denk naast implementatie in de dagpraktijk aan de vraag of de app kan bijdragen aan het algemene toestandsbeeld van een patiënt. Ofwel: heeft de app meerwaarde bij visueel minder zichtbare ingangsklachten? Maar ook voor de consultatie tussen zorgverleners kan de app goede diensten doen. Bijvoorbeeld voor de consultatie tussen thuiszorgmedewerker en huisarts en niet in de laatste plaats voor de consultatie tussen huisarts en medisch specialist.

HIS
‘Mag ik meekijken?’ gaat samenwerken met Facetalk, een vergelijkbaar instrument in de tweede lijn. Doel is het combineren van expertise en het ontwikkelen van een sterk instrument voor de hele zorg. Daarnaast zijn his-leveranciers bezig ‘Mag ik meekijken?’ te integreren in het his. Dat betekent een belangrijke drempelverlaging, ook voor de dagpraktijken. Het ziet er naar uit dat dit najaar de eerste his-leverancier de dienst al gaat aanbieden.

Gerelateerd nieuws


Bekijk meer

Contactpersonen