Lever jij graag een bijdrage aan de beleidsvorming over arbeidsmarktvraagstukken in de huisartsenzorg en bredere eerstelijnszorg? Denk jij graag mee over onderwerpen als slimmer en anders opleiden en werken, taakherschikking, arbeidsbesparende innovaties, de totstandkoming van nieuwe cao’s en praktijkopvolging? InEen is op zoek naar een programmamanager Personeel en Arbeidsmarkt.

Over InEen

InEen, vereniging van organisaties voor eerstelijnszorg, is de brancheorganisatie voor instellingen in de eerstelijnszorg (huisartsenposten, gezondheidscentra, zorggroepen en regionale ondersteuningsstructuren). Kerntaken van InEen zijn belangenbehartiging, beleidsvorming, kennisontwikkeling en -verspreiding, advies en dienstverlening aan de leden.

De eerstelijnszorg staat onder druk en is in verandering. Het aantal chronisch zieken stijgt gestaag, we kampen met een dubbele vergrijzing – meer ouderen hebben meer zorg nodig terwijl de gemiddelde leeftijd van de zorgmedewerkers stijgt – en de krapte op de arbeidsmarkt neemt sterk toe. Binnen de eerstelijnszorg zullen we daarom slimmer moeten werken en organiseren. Het moet efficiënter en innovatiever, we moeten meer samenwerken en meer digitaliseren. Ook moeten we ervoor zorgen dat de eerstelijnszorg een aantrekkelijke sector is en blijft om in te werken. Hiervoor zet InEen zich in.

Het bureau in Utrecht voert de activiteiten van InEen uit en is tevens de ontmoetingsplaats voor kennisuitwisseling met leden. Het bureau van InEen bestaat uit een team van ruim 20 medewerkers.

Wat ga je doen?

Als programmamanager houd je je bezig met verschillende thema’s op het terrein van personeel en arbeidsmarkt­beleid. Daarnaast ben je aanspreekpunt voor het dossier Triage op de huisartsenpost. Je werkt samen met collega’s binnen InEen, maar ook met partijen als de Landelijke Huisartsen Vereniging, Stichting Sociaal Fonds Huisartsenzorg, diverse werknemersorganisaties en de NPA (NHG Praktijk Accreditering). Daarnaast overleg je met de portefeuillehouder in het bestuur van InEen en met veel leden, onder andere in de beleidsadviescommissie Personeel en Arbeidsmarkt.

Belangrijke dossiers waar je aan werkt zijn:

  • Bevorderen van anders opleiden, bijvoorbeeld via zij-instromers
  • Aanjagen van anders werken, waaronder taakherschikking, combinatie-banen en werkdrukverlagende innovatie;
  • Komen tot een betere balans tussen zzp en vaste krachten;
  • Praktijkopvolging in de huisartsenzorg;
  • De totstandkoming van afspraken in de Cao Huisartsenzorg;
  • De ontwikkeling van één cao voor huisartsen;
  • Duurzame inzetbaarheid van personeel;
  • Triage op de huisartsenpost (zowel inhoudelijk als vanuit arbeidsmarktperspectief).

Je houdt relevante maatschappelijke, politieke en zorginhoudelijke ontwikkelingen en trends goed in de gaten en benut deze kennis voor de vereniging en de leden. Je werkt ideeën uit in concrete activiteiten en toets het draagvlak bij bestuur en leden. Je bereidt intern en extern overleg voor en voert overleg met leden, collega-zorgkoepels en diverse externe stakeholders.

Wat neem je mee?

  • Een passende universitaire opleiding en minimaal 5 jaarwerkervaring (bij voorkeur in een beleidsfunctie op landelijk niveau);
  • Ervaring met beleidsadvisering en kennis van de zorg;
  • Je kunt zelfstandig werken en strategische lijnen uitzetten;
  • Je kunt praktijkbehoeften vertalen naar meer algemene beleidsvraagstukken;
  • Je bent bedreven in stakeholdermanagement en het hanteren van uiteenlopende belangen in een dynamische omgeving;
  • Je krijgt energie van het werken in een politiek-bestuurlijke omgeving en weet inhoudelijke kennis te vertalen in zichtbare resultaten;
  • Je bent proactief en hebt een oplossingsgerichte werkhouding;
  • Je bent een teamspeler, flexibel en kunt goed samenwerken;
  • Je bent communicatief sterk en beschikt over uitstekende mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden.

Wat bieden we?

  • Een full time aanstelling; eerst een jaarcontract en bij goed functioneren wordt dit omgezet in een vaste aanstelling;
  • Volop mogelijkheden om door middel van training en coaching te werken aan jouw persoonlijke ontwikkeling;
  • Een informele organisatie met een enthousiast team en korte lijnen;
  • Een prettige werkomgeving met op kantoor o.a. een bedrijfsrestaurant en ruimte om te sporten;
  • De ruimte om thuis te werken met een flexibele urenindeling. InEen kent een thuiswerkvergoeding;
  • Arbeidsvoorwaarden conform de Cao Huisartsenzorg, afhankelijk van opleiding en ervaring minimaal € 5411 en maximaal € 6918 bruto per maand (schaal 12 Cao Huisartsenzorg) op basis van een 38-urige werkweek, exclusief 8% vakantietoeslag en 8,33% eindejaarsuitkering,
  • Pensioenregeling bij het pensioenfonds Zorg en Welzijn, waarbij InEen 50% van de pensioenpremie voor haar rekening neemt.

Geïnteresseerd?

Heb je belangstelling voor deze interessante functie, stuur dan een motivatiebrief met CV voor 10 maart 2023 aan: hr@ineen.nl. Vermeld in de onderwerpregel VAC P&A LI en je naam. Op basis van de ontvangen reacties wordt een aantal kandidaten uitgenodigd voor een oriënterend gesprek. Een TMA-assessment zal onderdeel uitmaken van de procedure.

Nadere informatie over de vacature kun je telefonisch opvragen bij Anoeska Mosterdijk, bereikbaar op 06-15305805.

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.

Bekijk ook

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang updates en nieuws over de eerstelijnszorg.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.